آیا اخیراً متوجه انبوهی مو روی روبالشی یا در لوله حمام خود شده اید؟ عدم تعادل هورمونی ممکن است یکی از دلایل مهم ریزش مو برای مدت طولانی باشد.

برای مقابله با این نوع ریزش مو، ابتدا باید با علت اصلی آن مقابله کنید. در این مقاله به شما می گوییم کدام هورمون ها باعث از بین رفتن قفل های ارزشمند شما می شوند و برای مدیریت آن چه کاری می توانید انجام دهید.

آیا عدم تعادل هورمونی باعث ریزش مو می شود؟

آیا عدم تعادل هورمونی باعث ریزش مو می شود؟

کدام هورمون ها بر ریزش مو تاثیر دارند؟

هورمون ها مانند پیام رسان های شیمیایی هستند که توسط غدد درون ریز مستقیماً در خون شما ترشح می شوند. هورمون ها نقش مهمی در حفظ چندین عملکرد متابولیک بدن دارند. افزایش یا کاهش غیرطبیعی در سطوح هورمونی می تواند بر عملکرد متابولیک کنترل شده تأثیر منفی بگذارد.

در اینجا، برخی از هورمون هایی را که معمولاً مسئول ریزش مو در مردان و زنان هستند، فهرست می کنیم.

1. آندروژن ها
اینها گروهی از هورمون‌های جنسی مردانه از جمله تستوسترون، DHEA، آندروستندیون، آندروستندیول و غیره هستند. در شرایط عادی، آندروژن‌ها به مقدار بیشتری در مردان وجود دارند و به ویژگی‌های مردانه مانند موهای بدن و صورت کمک می‌کنند.

زنان جوان معمولا سطوح بسیار پایینی از آندروژن در بدن خود دارند. اما وقتی سطح هورمون‌های جنسی زنانه کاهش می‌یابد، آندروژن‌ها روی بدن زن نیز تأثیر می‌گذارند.

افزایش سطح آندروژن DHT منجر به کوچک شدن فولیکول های مو می شود که منجر به ریزش مو و طاسی می شود. این یکی از عوامل شایع آلوپسی آندروژنیک است که مردان و زنان را متفاوت تحت تأثیر قرار می دهد. در مردان، ریزش مو منجر به یک الگوی یا لکه‌های طاس می‌شود، اما در زنان نازک شدن مو در سرتاسر پوست سر وجود دارد.

2. استروژن و پروژسترون
اینها هورمونهای جنسی زنانه هستند که به مقدار فراوان در زنان در حال قاعدگی وجود دارند. استروژن و پروژسترون هر دو تأثیر مثبتی بر فولیکول های مو دارند و برای موهای بلند و شاداب شما ضروری هستند.

بنابراین کاهش سطح این هورمون ها مانند دوران یائسگی یا پس از بارداری ممکن است منجر به افزایش ریزش مو شود. کاهش سطح هورمون های جنسی زنانه باعث افزایش سطح DHT و ریزش مو می شود.

3. پرولاکتین
هورمون پرولاکتین در دوران بارداری و شیردهی در سطوح بالایی ترشح می شود. چندین مطالعه نشان داده اند که پرولاکتین بر رشد مو و ریزش مو تأثیر می گذارد. افزایش سطح پرولاکتین برای دوره های طولانی ممکن است منجر به افزایش ریزش مو شود. پرولاکتین همچنین می تواند باعث تولید آندروژن شود که منجر به ریزش مو می شود.

4. هورمون های ترشح شده توسط غده تیروئید
هورمون های تیروئید در تنظیم متابولیسم کل بدن شما بسیار مهم هستند. جای تعجب نیست که افزایش یا کاهش این هورمون ها روی موهای شما تأثیر می گذارد. سطوح بالا یا پایین شدید این هورمون ها منجر به نازک شدن مو در مردان و زنان می شود . این نوع ریزش مو در افراد مسن و همچنین اختلال در عملکرد طبیعی غده تیروئید شایع است.

5. ملاتونین
این هورمون به مقدار کم توسط فولیکول های مو در پوست ترشح می شود . ملاتونین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از فولیکول های مو در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین فعالیت هورمون های دیگر مانند استروژن و پرولاکتین را تنظیم می کند و در نتیجه ریزش مو را تنظیم و تعدیل می کند. با این حال مطالعات بیشتری برای درک نقش ملاتونین در ریزش مو مورد نیاز است.

درک ارتباط بین هورمون ها و ریزش مو

هر مو در بدن شما از یک ساختار کیسه مانند کوچک به نام فولیکول مو که در پوست شما وجود دارد رشد می کند. فولیکول های مو دارای سلول های مختلفی هستند که به رشد موهای جدید و جایگزینی موهای از دست رفته کمک می کنند. ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو در یک چرخه طبیعی مو طبیعی است که در نهایت با موهای جدید جایگزین می شود.

درک ارتباط بین هورمون ها و ریزش مو

درک ارتباط بین هورمون ها و ریزش مو

این فولیکول مو است که وقتی تعادل هورمونی در بدن شما مختل می شود، تحت تاثیر قرار می گیرد. این به نوبه خود چرخه مو را مختل می کند و منجر به ریزش مو یا کاهش جایگزینی با موهای جدید می شود.

طبیعی است که در مراحل مختلف زندگی خود شاهد فراز و نشیب هایی در سطوح هورمونی باشید. به عنوان مثال، برخی از نوجوانان ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی با ریزش مو مواجه شوند، اما معمولاً با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل برگشت است. اما اگر طاسی با الگوی مردانه یا زنانه دارید، حتی با افزایش سن همچنان با ریزش مو مواجه خواهید شد.

همچنین برخی از زنان ممکن است با افزایش ریزش مو پس از زایمان (آلوپسی پس از زایمان)، یائسگی و غیره مواجه شوند. سن نیز در کاهش برخی هورمون ها و افزایش برخی دیگر نقش دارد که می تواند بر چرخه موی شما تأثیر بگذارد. اختلالات غده تیروئید و PCOS نیز از عوامل شایع عدم تعادل هورمونی هستند که منجر به ریزش مو می شود.

چگونه ریزش موی هورمونی را درمان کنیم؟

اگر ریزش مداوم یا بیش از حد مو دارید که با گذشت زمان جایگزین نمی شود، عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث ریزش مو باشد. در اینجا چند نکته برای مبارزه با ریزش موی هورمونی وجود دارد.

اول از همه، اگر به اختلالات هورمونی برای ریزش مو خود شک دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات بزرگتر سلامتی جلوگیری کنید. پزشک شما داروها یا درمان‌های جایگزین هورمونی را برای مدیریت این اختلال پیشنهاد می‌کند که به کاهش ریزش مو نیز کمک می‌کند.
استرس را از خود دور نگه دارید. استرس می تواند عدم تعادل هورمونی در بدن شما را بدتر کند و در نتیجه منجر به افزایش ریزش مو شود. برای مقابله با استرس مزمن می توانید یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی یا جلسات مشاوره را امتحان کنید.
در کنار تغذیه سالم، خواب کافی نیز ضروری است. بنابراین در حالی که یک رژیم غذایی مغذی غنی شده با سبزیجات و میوه های سبز مصرف می کنید، مطمئن شوید که خواب سالمی نیز داشته باشید. کمبود خواب کافی می تواند منجر به سطوح بالاتر استرس شود که به نوبه خود می تواند منجر به ریزش مو شود.
اگر با ریزش موی شدید مواجه هستید، باید از استفاده از حرارت یا مواد شیمیایی خشن روی موهای خود اجتناب کنید..
شما می توانید با مشورت با متخصص پوست خود PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت را انتخاب کنید تا اثرات ریزش موی هورمونی را معکوس کنید.
استفاده موضعی از ماینوکسیدیل می تواند به رشد مو در شرایطی مانند آلوپسی آندروژنیک کمک کند.
یکی دیگر از روش های درمانی موجود برای رشد مجدد مو مزوتراپی است. این شامل تزریق مستقیم مواد مغذی و ویتامین ها به پوست سر برای تقویت رشد مجدد مو است.

جهت اطلاعات بیشتر مطلب مزوتراپی مو را مطالعه فرمایید.

آیا ریزش موی هورمونی قابل برگشت است؟

ریزش موی هورمونی در بیشتر موارد برگشت پذیر است. به عنوان مثال اگر به دلیل کم کاری یا پرکاری تیروئید با ریزش مو مواجه هستید، درمان بیماری زمینه ای ریزش مو را متوقف می کند و همچنین منجر به رشد موهای جدید می شود.

در مورد زنان یائسه، هورمون درمانی جایگزین یا استفاده موضعی از داروهایی مانند ماینوکسیدیل ممکن است اثراتی بر رویش مجدد مو داشته باشد، اما اثربخشی این درمان ها با افزایش سن کاهش می یابد.

اگر ریزش موی شما به دلیل عوامل ژنتیکی باشد، معکوس کردن ریزش مو دشوارتر می شود.

جمع بندی

هورمون ها در تنظیم چندین واکنش متابولیک در بدن ما مهم هستند. بنابراین تغییرات در سطح هورمون ها می تواند بر رشد مو و همچنین بر ریزش مو تأثیر منفی بگذارد. تشخیص زودهنگام عدم تعادل هورمونی نه تنها به کاهش ریزش مو کمک می کند بلکه شما را از عوارض سلامتی آینده نیز نجات می دهد.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و یک زندگی سالم و بدون استرس داشته باشید تا از عدم تعادل هورمونی در بدن خود جلوگیری کنید. همچنین اگر شک دارید که اختلالات هورمونی مسئول ریزش ناگهانی یا طولانی مدت موی شما باشد، فوراً با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

منابع:

1. https://www.hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z

2. https://medlineplus.gov/genetics/condition/androgenetic-alopecia/#causes