آلوپسی آندروژنیک در حدود 50 درصد از جمعیت جهان رخ می دهد. این یک وضعیت ژنتیکی از پیش تعیین شده ریزش مو است که زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. چرخه رشد مو در این نوع ریزش مو به تدریج کندتر می شود.

آلوپسی آندروژنیک: علل، تشخیص و درمان

آلوپسی آندروژنیک: علل، تشخیص و درمان

در اینجا فولیکول های مو کوچک می شوند و مانع رشد موهای جدید می شوند. حتی وقتی موهای جدید بالاخره رشد می کنند، ضعیف و نازک به نظر می رسند. این وضعیت معمولاً در زنان در دوران یائسگی مشاهده می شود . برای اطلاع از علائم، محرک ها، علل و درمان های آلوپسی آندروژنیک به خواندن ادامه دهید.

 

آلوپسی آندروژنیک چیست؟

آلوپسی آندروژنیک (AGA) یک بیماری ژنتیکی است که در آن هم مردان و هم زنان ریزش مو را متفاوت تجربه می‌کنند. همچنین به عنوان ریزش موی الگوی زنانه شناخته می شود و با کاهش تراکم مو در سرتاسر تاج و قسمت جلویی سر مشخص می شود.

آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی الگوی زنانه به سه درجه شدت طبقه بندی می شود. اینها همچنین به عنوان نمرات لودویگ شناخته می شوند:

  • درجه یک: موهای کوچک اما تدریجی روی تاج نازک می شوند.
  • درجه دوم: نازک شدن مو روی تاج مشخص می شود.
  • درجه سوم: طاسی کامل روی تاج.

چندین دلیل زمینه ای برای ریزش موی زنانه یا آلوپسی آندروژنیک وجود دارد.

آلوپسی آندروژنیک: علل آن چیست؟

عوامل ژنتیکی و محیطی می توانند منجر به آلوپسی آندروژنتیک شوند. افزایش هورمون های مردانه یا آندروژن ها در زنان مستعد ژنتیکی از جمله علل اصلی آلوپسی آندروژنیک است .

آندروژن هایی مانند تستوسترون و مشتقات دی هیدروتستوسترون (DHT) هم در مردان و هم در زنان وجود دارند و چرخه رشد مو را تنظیم می کنند . DHT به گیرنده های آندروژن موجود در فولیکول های مو متصل می شود. این مرحله آناژن (مرحله رشد) را کوتاه می کند و فولیکول های مو کوچک می شود و منجر به موهای کوتاه تر و ظریف تر می شود.

زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک همچنین دارای سطوح بالایی از 5 آلفا ردوکتاز (تستوسترون را به DHT تبدیل می کند) و گیرنده های آندروژن در فولیکول های مو . نازک شدن مو اغلب در زنان منتشر می شود. در اینجا این است که چگونه ممکن است به نظر برسد.

علائم و نشانه های آلوپسی آندروژنیک

علائم و نشانه های آلوپسی آندروژنیک

علائم و نشانه های آلوپسی آندروژنیک

  • ریزش تدریجی مو یک علامت شایع است. زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک معمولا موهای نازک و پف کرده ای دارند که بلند نمی شوند.
  • نازک شدن مو ممکن است از روی تاج شروع شود. ممکن است متوجه جدا شدن موهای پهن شوید.
  • مرحله رشد مو کند می شود و زمانی که مو رشد می کند، ممکن است متوجه موهای نازک و ظریف جدید شوید. چنین موهایی مستعد شکستگی هستند.

علائم و نشانه های آلوپسی آندروژنیک

اگر دچار ریزش مو هستید و مشکوک به آلوپسی آندروژنیک هستید، برای تشخیص صحیح با پزشک مشورت کنید.

تشخیص آلوپسی آندروژنیک

پزشک ممکن است بررسی کند:

  • سابقه خانوادگی آلوپسی و یافتن هر علت زمینه ای
  • الگوی رژیم غذایی
  • تاریخچه پزشکی
  • سطوح هورمونی

آنها ممکن است یک معاینه فیزیکی و درماتوسکوپی انجام دهند. در سه بخش انجام می شود:

  • معاینه پوست سر برای یافتن شواهدی از التهاب، پوسته پوسته شدن و اریتم
  • تست تراکم مو و ارزیابی توزیع مو
  • بررسی ساقه مو برای تعیین استحکام، شکنندگی و شکل آن
علائم و نشانه های آلوپسی آندروژنیک

علائم و نشانه های آلوپسی آندروژنیک

پزشک همچنین ممکن است آزمایش کشش مو را برای ارزیابی شدت ریزش مو انجام دهد. آنها ممکن است بخشی از حدود 50 تا 60 تار مو را بگیرند و به آرامی بکشند. اگر بیش از شش تار از بین برود، نشان دهنده ریزش موی فعال است. درمان با توجه به شدت بیماری شما تعیین می شود.

گزینه های درمانی برای آلوپسی آندروژنیک

  1. ماینوکسیدیل موضعی (روگین): ماینوکسیدیل موضعی 2% توسط FDA برای درمان آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی الگوی زنانه تایید شده است. ماینوکسیدیل رشد مجدد مو را تا حد زیادی افزایش می دهد و نتایج را در چند ماه نشان می دهد.
  2. فیناستراید (پروپسیا): فیناستراید 5-آلفا ردوکتاز را مهار می کند که به نوبه خود از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری می کند و ریزش مو را به حداقل می رساند. فیناستراید موضعی موثرتر از داروی خوراکی است . اگرچه FDA آن را برای درمان ریزش موی مردان تایید کرده است، فیناستراید همچنین برای درمان ریزش موی زنانه با نتایج متفاوت استفاده می شود. مطالعات بیشتری برای اطمینان از ایمنی آن برای زنان مورد نیاز است.
  3. دوتاستراید (آوودارت) : این یکی دیگر از مهارکننده های قوی 5 آلفا ردوکتاز نوع یک و دو است که به طور قابل توجهی ریزش موی زنانه را بهبود می بخشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن مورد نیاز است.
  4. کتوکونازول: شامپوهای حاوی 2٪ کتوکونازول می توانند به رشد مو در آلوپسی آندروژنیک کمک کنند.
  5. اسپیرونولاکتون: اگرچه معمولاً به عنوان یک دیورتیک استفاده می شود، اسپیرونولاکتون می تواند سطح آندروژن را کاهش دهد. بنابراین، برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده شده است. با این حال، ممکن است عوارض جانبی مانند خستگی، پریودهای نامنظم، و نقایص مادرزادی ایجاد کند.
  6. لیزر درمانی: لیزر درمانی سطح پایین (کلاه و شانه های لیزری) یک روش غیرتهاجمی برای تحریک رشد مو است. پزشک ممکن است لیزر درمانی را با سایر داروها برای درمان ریزش مو ترکیب کند.
  7. میکرونیدلینگ: میکرونیدلینگ یک عمل زیبایی است که ممکن است باعث رشد مجدد مو شود. از سوزن های ریز برای تحویل موثرتر داروها استفاده می شود. سوراخ‌های پوست سر باعث ترمیم پروتئین‌ها و فاکتورهای رشد می‌شود که به رشد مجدد مو کمک می‌کنند.
  8. کاشت مو : در موارد شدید، پزشک ممکن است کاشت مو را پیشنهاد کند. فولیکول‌های مو یا پلاگ‌های اهداکننده برای پوشاندن نواحی با رشد کم استفاده می‌شوند.

ریزش مو و طاسی الگوی زنانه می تواند ناراحت کننده باشد. اما آیا قابل پیشگیری است؟ بعدی را بیابید

آیا می توانید از طاسی الگوی زنانه جلوگیری کنید؟

ریزش موی خفیف تا متوسط ​​را می توان با درمان مناسب و دارو در مراحل اولیه این بیماری تا حد معینی از ریزش جلوگیری کرد و معکوس کرد. با این حال، شما نمی توانید از طاسی الگوی زنانه در مراحل پیشرفته جلوگیری یا معکوس کنید. شما می توانید از موها و پوست سر خود مراقبت کنید تا ریزش و شکستگی مو را به حداقل برسانید. در اینجا نحوه مراقبت از پوست سر و موهای خود آورده شده است:

  • برای جلوگیری از ریزش مو، درمان و داروهای تجویز شده را دنبال کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. برای تقویت رشد مو از غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و 6 و آنتی اکسیدان ها استفاده کنید.
  • با پزشک مشورت کنید تا از عوارض جانبی هر دارویی که استفاده می کنید مطلع شوید. اگر هر یک از آنها باعث ریزش مو شد، از پزشک خود برای جایگزینی بخواهید.
  • مراقب پوست سر و موهای خود باشید. از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید و از شامپوهای ملایم یا محصولات تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

عوامل متعددی می تواند شما را در برابر آلوپسی آندروژنیک آسیب پذیر کند. به پایین پیمایش کنید تا بفهمید آنها چه هستند.

عوامل خطر برای آلوپسی آندروژنیک

اگرچه استعداد ژنتیکی یکی از دلایل اصلی آلوپسی آندروژنیک است، تحقیقات آن را به شرایط پزشکی مختلف مرتبط می‌کند، مانند:

  • اختلالات غدد درون ریز و تیروئید در زنان، مانند PCOS
  • فشار خون بالا یا بیماری قلبی عروقی
  • مقاومت به انسولین و دیابت
  • مقادیر لیپید و تری گلیسیرید و سطوح چربی بالاتر

غذای آماده

آلوپسی آندروژنیک یکی از علل شایع ریزش مو در زنان است. این یک بیماری ژنتیکی است و نه قابل برگشت است و نه پیشگیری کننده. با این حال، داروها ممکن است باعث رشد مجدد مو شوند و سایر مداخلات، مانند کاشت مو و کلاه گیس، می توانند ریزش مو را پوشش دهند. اگر آلوپسی آندروژنیک را تجربه می کنید، برای درمان مناسب با پزشک مشورت کنید و در اولین فرصت ریزش مو را به حداقل برسانید.