اسید هیالورونیک قندی است که به طور طبیعی در بدن از جمله پوست، چشم و مفاصل وجود دارد. وظیفه اصلی هیالورونیک اسید تامین رطوبت این نواحی از بدن است.

اسید هیالورونیک نقش مهمی در رطوبت پوست دارد. با بالا رفتن سن افراد، رطوبت در پوست آنها وجود داردکاهش می دهد بنابراین برخی از افراد مصرف مکمل اسید هیالورونیک را انتخاب می کنند.

خاصیت اسید هیالورونیک

این می تواند به شکل مکمل های خوراکی، کرم های موضعی، سرم ها یا حتی تزریق باشد.

این مقاله 11 مزیت مبتنی بر شواهد استفاده از اسید هیالورونیک برای صورت و بدن را ارائه می دهد. این توضیح می دهد که هر چند وقت یک بار یک فرد می تواند از اسید هیالورونیک استفاده کند و در مورد انواع و عوارض جانبی صحبت می کند.

1. پوست را آبرسانی می کند

بسیاری از افراد از اسید هیالورونیک برای آبرسانی به پوست خود استفاده می کنند. افراد می توانند اسید هیالورونیک را به عنوان مکمل مصرف کنند یا می توانند آن را به صورت موضعی به عنوان کرم استفاده کنند.

اسید هیالورونیک می تواند افزایش دادن  رطوبت پوست و بهبود کیفیت زندگی افرادی که پوست خشک دارند.

یکی مطالعه 2014 شرکت کنندگان زن درگیر استفاده از اسید هیالورونیک موضعی به عنوان لوسیون، سرم و کرم بودند. نتایج مطالعه حاکی از افزایش رطوبت پوست تا 96 درصد پس از 8 هفته استفاده در انواع مختلف است.

2. به بهبود زخم ها کمک می کند

اسید هیالورونیک به پوست کمک می کند رطوبت خود را حفظ کند و به فرآیند بازسازی بافت درگیر در بهبود زخم ها کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که استفاده از اسید هیالورونیک روی پوست برای بهبود زخم ها می تواند به تسکین التهاب و تنظیم ترمیم بافت کمک کند.

3. بافت پوست را صاف می کند

وقتی فردی تغییراتی را در پوست خود تجربه می کند، می تواند تأثیرات روانی اجتماعی نامطلوبی داشته باشد. این می تواند در طول فرآیند پیری رخ دهد.

یک مطالعه قدیمی تر  دریافتند که اسید هیالورونیک می تواند به کاهش زبری پوست افراد و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند.

4. ضد پیری

از کل اسید هیالورونیک بدن در پوست وجود دارد. تغییر در این مقدار، احتمالاً به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، می تواند منجر به ایجاد چین و چروک شود.

اسید هیالورونیک می تواند به طور قابل توجهی عمق چین و چروک را کاهش دهد و استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد.

یکی مطالعه 2014  زنانی که اسید هیالورونیک را به صورت موضعی، دو بار در روز، به مدت 8 هفته استفاده کردند.

این مطالعه کاهش 40 درصدی در عمق چین و چروک و افزایش 55 درصدی در استحکام و کشسانی پوست را در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که از اسید استفاده نکردند گزارش کرد.

5. درد مفاصل را تسکین می دهد

یک فرد می تواند برای کمک به روانکاری مفاصل، تزریقاتی را در مفاصل دریافت کند.

یکی بررسی 2017  شامل ترکیبات درمانی مختلف برای افراد مبتلا به استئوآرتریت که درد و التهاب مفاصل را تجربه می کنند.

این مطالعه نشان داد که ترکیب اسید هیالورونیک با داروهایی که برای درمان این علائم استفاده می‌شوند، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا کورتیکواستروئیدها ، می‌تواند اثربخشی این درمان‌ها را افزایش دهد.

6. درماتیت را کاهش می دهد

اسید هیالورونیک می تواند به بهبود علائم اگزمای خفیف تا متوسط ​​کمک کند .

شرکت کنندگان در مطالعه 2011   دریافت که اسید هیالورونیک به شکل فوم برای استفاده خوشایندتر است و اگزمای آنها را بیشتر از کرم امولسیونی حاوی سرامید بهبود می بخشد.

7. با بیماری لثه مبارزه می کند

یکی بررسی سیستماتیک 2016  پیشنهاد کرد که اسید هیالورونیک موضعی ممکن است نقشی اساسی در مراقبت های بعد از عمل از افرادی که تحت عمل های دندانپزشکی قرار می گیرند، ایفا کند.

اسید هیالورونیک می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. همچنین می تواند تأثیرات مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری لثه و زخم های دهان داشته باشد.

8. رفلاکس اسید را کاهش می دهد

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یک بیماری شایع است که باعث علائمی مانند رفلاکس اسید و سوزش سر دل می شود.

یکی آزمایشی 2017 دریافتند که مکمل‌های اسید هیالورونیک که همراه با سرکوب اسید مصرف می‌شوند به بهبود علائم افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس غیر فرسایشی، نوعی GERD کمک می‌کنند.

9. خشکی چشم را تسکین می دهد

چشم حاوی غلظت بالایی از اسید هیالورونیک است.

بنابراین، قطره های چشمی حاوی اسید هیالورونیک می تواند به درمان علائم خشکی چشم کمک کند.

آمطالعه 2019 دریافتند که مصرف ترکیبی از اسید هیالورونیک خوراکی و موضعی علائم خشکی چشم را در شرکت کنندگان کاهش می دهد.

10. خشکی واژن را درمان می کند

خشکی واژن اغلب زنان را پس از یائسگی تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی مطالعه 2016 دریافت که ترکیبی از کرم اسید هیالورونیک و کرم استروژن به کاهش علائم خشکی واژن کمک می کند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که اسید هیالورونیک موثرتر از این دو است. بنابراین افرادی که نمی توانند از درمان های هورمونی مانند کرم استروژن استفاده کنند، می توانند از اسید هیالورونیک به تنهایی برای کمک به کاهش علائم استفاده کنند.

11. از درد مثانه جلوگیری می کند

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه وارد کردن اسید هیالورونیک به مثانه از طریق کاتتر ممکن است به کاهش برخی از علائم سندرم مثانه دردناک کمک کند .

با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آیا مکمل های خوراکی می توانند اسید هیالورونیک کافی در مثانه تولید کنند تا تأثیری داشته باشند.

انواع اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک در اشکال مختلف موجود است.

خوراکی
قرص هیالورونیک اسید برای درمان چندین مشکل از جمله:

آبرسانی پوست و کاهش چین و چروک
درد مفاصل
افراد باید قبل از استفاده از هر نوع مکملی با پزشک خود یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی صحبت کنند، زیرا ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند.

موضعی
اسید هیالورونیک موضعی می تواند به اشکال زیر باشد:

کرم ها
لوسیون ها
سرم ها
فوم ها
اسید هیالورونیک می تواند به افزایش سطح رطوبت در پوست و کاهش علائم پیری کمک کند.

تزریقی
از آنجایی که بدن به طور طبیعی اسید هیالورونیک تولید می کند، احتمال بروز واکنش آلرژیک در فرد کم است.

بنابراین، اسید هیالورونیک به صورت تزریقی می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. می تواند اهداف پزشکی و زیبایی داشته باشد.

یکی از اهداف آرایشی هیالورونیک اسید فیلرها از جمله فیلرهای صورت و لب است. یک متخصص پوست اسید هیالورونیک را به لب ها تزریق می کند تا ظاهری حجیم به لب ها بدهد.

اثرات جانبی اسید هیالورونیک

افرادی که به طور منظم از اسید هیالورونیک استفاده می کنند معمولاً عوارض جانبی بسیار کمی را گزارش می کنند. این احتمالاً به این دلیل است که بدن اسید هیالورونیک را به طور طبیعی تولید می کند، به این معنی که خطر کمی برای واکنش های آلرژیک وجود دارد.

بارداری یا شیردهی

افرادی که تزریق اسید هیالورونیک دریافت می کنند، اگر قصد باردار شدن یا شیردهی دارند، باید با پزشک خود صحبت کنند.

خلاصه
مردم ممکن است از خاصیت اسید هیالورونیک به عنوان یک عنصر در مراقبت از پوست آگاه باشند، اما ممکن است از تطبیق پذیری آن آگاه نباشند.

استفاده از مکمل های اسید هیالورونیک یا محصولات موضعی می تواند به افراد کمک کند ظاهری جوان داشته باشند و با بسیاری از علائم پیری مقابله کنند. با این حال، می تواند به درمان برخی از شرایط پزشکی مانند خشکی واژن یا درد مفاصل نیز کمک کند.

نکته مهم

افراد باید قبل از مصرف مکمل ها با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.