از تعریق بیش از حد گرفته تا سردردهای میگرنی، تزریق بوتاکس می تواند انواع بیماری ها را تسکین دهد.

بوتاکس (سم بوتولینوم نوع A) بیشتر به عنوان یک تقویت کننده آرایشی شناخته می شود، پیشانی های چین و چروک را صاف می کند و خطوط پنجه کلاغی را پاک می کند.

با این حال، تعداد بیشماری از کاربردهای پزشکی بوتاکس توسط پزشکان در زمینه های وسیعی مانند عصب شناسی، بیماری های پا و حتی اورولوژی کمتر شناخته شده است.

کاربرد پزشکی بوتاکس

کاربرد پزشکی بوتاکس

۸ بیماری که تزریق بوتاکس می تواند به درمان کمک کند:

1. اسپاسم پلک (بلفارواسپاسم)

دکتر جنی یو، استادیار چشم پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ، توضیح داد که نوروتوکسین موجود در بوتاکس باعث فلج موقت می شود و بنابراین “چگونگی ارتباط اعصاب با ماهیچه ها را مسدود می کند.”

این برای پزشکان مفید است زمانی که عضلات کاری را انجام می دهند که نباید انجام دهند، مانند اسپاسم.

در واقع، زمانی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بوتاکس را در سال 1989 تایید کرد، یکی از کاربردهای اولیه آن برای درمان بلفارواسپاسم ، اختلال حرکتی عضلات پلک بود.

افراد مبتلا به بلفارواسپاسم کنترل توانایی خود را برای برقراری ارتباط با عقده های پایه، بخشی از مغز که حرکات چشم را کنترل می کند، از دست می دهند.

یو گفت: “زمانی که شما یک اسپاسم کنترل نشده دارید، آن نورون ها با سرعت بیش از حد شلیک می کنند، و وقتی با سرعت زیاد شلیک می کنند، باعث می شوند عضلات در اسپاسم مداوم قرار بگیرند.”

در نتیجه، پلک‌های فرد می‌تواند افتادگی یا انقباض غیرقابل کنترلی داشته باشد.

آن حرکات غیرعادی صورت می تواند عملکردهای روزانه را مختل کند. یو گفت: «اگر شدید باشد، [بیماران] در واقع نمی توانند پلک های خود را به اندازه کافی باز نگه دارند تا ببینند، و پس از آن رانندگی برای آنها ایمن نیست.

او توضیح داد که بوتاکس به عنوان “محاصره” در محل اتصال عصبی عضلانی “یا جایی که اعصاب با عضلات خود ارتباط برقرار می کنند” استفاده می شود. این دارو آن گیرنده – “آن سایت ارتباطی عصب” – را مسدود می کند، بنابراین دسترسی به اعصاب را قطع می کند و “ماهیچه ها از آن کمی فلج می شوند.”

2. چشم های ضربدری (استرابیسم)
چشم های ضربدری ، همچنین به عنوان استرابیسم شناخته می شود، یکی دیگر از موارد مصرفی بود که بوتاکس در ابتدا برای آن تایید شد.

چشم های ضربدری می تواند یک مشکل مادرزادی دوران کودکی باشد یا می تواند در اثر تروما، مانند ترومای بلانت به ناحیه چشم ایجاد شود. در حالی که چشم های ضربدری را می توان با جراحی اصلاح کرد، گاهی اوقات افراد ابتدا بوتاکس می زنند تا ماهیچه ها را شل کنند و ببینند که چشم غیر متقاطع چگونه به نظر می رسد.

افراد مبتلا به استرابیسم که نمی خواهند تحت عمل جراحی چشم قرار گیرند، می توانند از بوتاکس برای شل کردن عضلات چشم خود به عنوان یک راه حل طولانی مدت نیز استفاده کنند.

3. دیسفونی اسپاسمودیک
دیسفونی اسپاسمودیک وضعیتی است که باعث می‌شود صدا در تارهای صوتی لرزان، کشیده یا خشن شود. با این حال، این یک اختلال گفتاری در نظر گرفته نمی شود، بلکه یک بیماری عصبی است.

افراد مبتلا به دیسفونی اسپاسمودیک سیگنال های غیرطبیعی از مغز دریافت می کنند و ممکن است اسپاسم های کنترل نشده ای داشته باشند که بر صدای آنها تأثیر می گذارد.

دکتر ویوی یانگ، دانشیار دپارتمان گوش و حلق و بینی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، توضیح داد که تزریق بوتاکس به تارهای صوتی “کمی عضلات را ضعیف می کند [که] کمک می کند تا صدا به نوعی صاف و یکنواخت شود.”

در حالی که نارسایی اسپاسمودیک می تواند توانایی فرد برای برقراری ارتباط را مختل کند، یانگ گفت که این بیماری “به خوبی به درمان های بوتاکس پاسخ می دهد” و می تواند زندگی افراد را تغییر دهد.

کاربرد پزشکی بوتاکس

کاربرد پزشکی بوتاکس

با این حال، بوتاکس و انجمن های هالیوودی آن می توانند بدنامی را به همراه داشته باشند.

یانگ گفت که بسیاری از مردم “فوراً این نوع درمان پزشکی را به عنوان یک ماده آرایشی تخفیف می دهند، فقط به این دلیل که کلمه “بوتاکس” را گفته اید.

اما او – و پزشکان در بسیاری از زمینه‌های مختلف – مشتاق هستند که چه کاری می‌تواند برای افرادی که به دنبال تسکین برای مسائل مختلف هستند انجام دهد.

یانگ گفت: «این که مردم نمی دانند که [تزریق] یک گزینه است، برای من ناراحت کننده است.

4. ترشح آب دهان (بیش از حد بزاق)
بوتاکس که معمولاً توسط پزشک گوش، حلق و بینی انجام می شود، می تواند با چند تزریق به غدد بزاقی، ترشح بیش از حد بزاق را نیز درمان کند.

مانند سایر نقاط بدن، بوتاکس اعصاب را فلج کرده و از تولید بیش از حد بزاق جلوگیری می کند.

5. تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)
برای کسانی که تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس) زیر بغل، دست‌ها، پاها، سر یا صورت را تجربه می‌کنند، تزریق بوتاکس یک درمان ایمن و موثر نشان داده شده است.

در واقع نشان داده شده است که بوتاکس تعریق را در نواحی تزریق شده تا 87 درصد کاهش می دهد. و در موارد تعریق بیش از حد کف دست (دست)، بوتاکس تا 90 درصد موثر است.

در حالی که تعریق برای بدن ما برای حفظ سطح دمای سالم ضروری است، درمان های مکرر بوتاکس برای هایپرهیدروزیس بی خطر هستند. نواحی موضعی که تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند معمولاً فقط حاوی درصد کمی از غدد عرق بدن هستند.

به عنوان مثال، زیر بغل کمتر از دو درصد از غدد عرق بدن را شامل می شود و ارتباط چندانی با توانایی کلی بدن برای تنظیم دمای بدن ندارد.

6. میگرن مزمن
بسیاری از افرادی که میگرن را تجربه می کنند از زمانی که بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در سال 2010 تایید شد، خوشحال شدند.

افراد مبتلا به میگرن می توانند ساعت ها حالت تهوع، حساسیت به نور و درد شدید را در سر خود تجربه کنند. این همچنین می تواند شامل درد در عضلات سر باشد.

پزشکان می‌توانند بوتاکس را در شقیقه‌های پشت گردن و قاعده سر تزریق کنند تا ماهیچه‌های ناحیه را شل کرده و درد را کاهش دهد. ناحیه دیگری از درمان می تواند در ناحیه گلابلار یا بین ابروهای شما باشد.

یو توضیح داد: «مردم متوجه شده‌اند که بدون اینکه بدانند، اخم می‌کنند و این به سردرد تنشی میگرنی کمک می‌کند.

7. فلج بل
فلج بل یک فلج عصب صورت است که باعث افتادگی نیمی از صورت می شود.

این بیماری زمانی ایجاد می شود که یک عصب جمجمه ای خاص تحریک می شود، که می تواند در دوران بارداری، اگر فردی مبتلا به دیابت باشد یا پس از انتقال برخی ویروس ها مانند بیماری لایم رخ دهد .

اگرچه فلج بل معمولاً موقتی است، اما تزریق بوتاکس می تواند عضله فلج صورت را شل کند تا به بهبودی کمک کند.

8. بیماری چشمی تیروئید
برخی از افراد مبتلا به بیماری گریوز یا پرکاری تیروئید – یک اختلال خودایمنی که در آن بدن تیروئید پرکار دارد – برای پایین آوردن کامل پلک های خود تلاش می کنند.

به طور خاص، این وضعیت را می توان بیماری چشم تیروئید یا بیماری چشم گریوز نامید.

در بین افرادی که به بیماری تیروئیدی چشم مبتلا هستند، پلک ها را می توان سفت کرد و ظاهری جمع شده یا برآمده به چشم ها نشان داد.

یو گفت: «پلک‌های آن‌ها به اندازه‌ای پایین نمی‌آیند که از سطح چشم‌شان محافظت کند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌توانیم بوتاکس را به پلک تزریق کنیم تا ماهیچه‌ای را که اجازه می‌دهد پلک جمع شود – یا در برابر نیروی جاذبه باز شود – ضعیف شود و سپس پلک نیز بیفتد.

آنچه باید قبل از درمان بیماری با تزریق بوتاکس بدانید
یو گفت: علیرغم این کاربردها – و بسیاری موارد دیگر – بوتاکس یک داروی معجزه آسا نیست. “این برای همه کار نمی کند.” به سادگی باید به عنوان یک ابزار در قفسه دیده شود.

مردم همچنین باید بدانند که ممکن است در نهایت نیاز به تغییر بوتاکس به سایر محصولات دارای سم بوتولینوم مانند Dysport، Myobloc و Xeomin داشته باشند.

یو گفت: «از آنجایی که [بوتاکس] یک سم است، سیستم ایمنی بدن ما نسبت به آن تحمل می کند. “اگر در طول زمان یک دوز تجمعی در بدن خود داشته باشید، دارو شروع به از بین رفتن مقداری می کند.”

او ادامه داد که دوزهای بوتاکس برای شرایط پزشکی بیشتر از دوزهای بهبود زیبایی است. از این رو، «تمام شرکت‌های مختلف پروتئین را کمی متفاوت می‌سازند تا سیستم ایمنی را فریب دهند» و گزینه‌های متعددی را برای دیدن اثرات سم بوتولینوم به مردم می‌دهند.

پی نوشت 

اثرات بوتاکس (و سایر داروهای ساخته شده از سم بوتولینوم، مانند Dysport، Myobloc، یا Xeomin) از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به طور کلی، دارو پس از سه تا چهار ماه از بین می رود. این مورد برای اهداف پزشکی و همچنین زیبایی است. بنابراین، بوتاکس تنها یک راه حل موقت برای کاربردهای مختلف آن است.

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تزریق بوتاکس درمان مناسبی برای شماست، همه گزینه ها را با پزشک یا متخصص خود در میان بگذارید.