پوست شما بزرگترین اندام شماست، و اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، به اصطلاح، چیزهای زیادی در زیر سطح پوست در حال وقوع است. پوست شما حاوی آب، پروتئین، چربی و مواد معدنی است. یکی از آن پروتئین ها، کلاژن ، به عنوان چشمه جوانی از آن یاد می‌شود، اما دقیقا چیست و نقش کلاژن در پوست چیست؟

در این مطلب قصد داریم، در مورد اینکه نقش کلاژن در پوست شما و اینکه چگونه برخی از روش های غیرجراحی مانند لایه برداری پوست با لیزر می توانند تولید کلاژن را تحریک کنند، صحبت کنیم.

نقش کلاژن در پوست

نقش کلاژن در پوست

بررسی نقش کلاژن در پوست شما

اگرچه کلاژن اغلب در مورد مکمل های کلاژن مورد بحث قرار می گیرد، واقعیت این است که بدن شما به تنهایی کلاژن می سازد. این چیزی است که به پوست شما قدرت و قابلیت ارتجاعی می دهد.

به طور خاص، کلاژن یک پروتئین است، و انواع مختلفی از آنها وجود دارد که بیش از دوجین است – هر کدام عملکرد متفاوتی را در بدن شما انجام می دهند. سه نوع اصلی عبارتند از:

نوع I ساختاری برای پوست، استخوان ها، تاندون ها، بافت همبند و حتی دندان های شما فراهم می کند
نوع دوم در غضروف یافت می شود و به محافظت از مفاصل کمک می کند
نوع III ساختار اندام ها و عضلات شما را فراهم می کند
حدود 90 درصد از کلاژن شما کلاژن نوع I است.

تولید کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد

با افزایش سن، بدن شما نه تنها کلاژن کمتری تولید می کند، بلکه کلاژن با کیفیت پایین تری نیز تولید می کند. در نتیجه، ممکن است متوجه تأثیر آن بر روی پوست خود شوید. کمتر سفت، انعطاف‌پذیرتر و چروک‌تر می‌شود. پوست شما تنها بخشی از بدن شما نیست که تحت تاثیر کاهش تولید کلاژن قرار می گیرد. غضروف شما نیز می تواند با افزایش سن ضعیف شود.

تولید کلاژن هر سال حدود 1٪ کاهش می یابد، زمانی که شما 20 ساله می شوید و این سرعت بعد از یائسگی حتی بیشتر می شود. علاوه بر پیری و یائسگی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش همچنین به کاهش تولید کلاژن کمک می کند.

تولید کلاژن را تحریک کنید

کلمه “کلاژن” از کلمه یونانی برای چسب گرفته شده است، که با توجه به اینکه کلاژن به نگه داشتن بدن شما کمک می کند تعجب آور نیست. اما اگر متوجه علائم کاهش کلاژن شوید چه اتفاقی می افتد؟ استراتژی های زیادی وجود دارد که می توانید برای تقویت سطح کلاژن خود استفاده کنید:

  • مصرف مکمل های کلاژن
  • مصرف مواد مغذی که از رشد کلاژن حمایت می کنند، از جمله مواد غنی از ویتامین C ، گلیسین، مس و پرولین
  • خودداری از فعالیت هایی که به کلاژن آسیب می رساند، مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • هیدراته ماندن

علاوه بر این عادات سبک زندگی که از عملکرد سالم پوست حمایت می کند، انواع روش های زیبایی نیز بدن شما را تشویق می کند تا کلاژن بیشتری تولید کند. این شامل بازسازی پوست با لیزر CO2 است.

چگونه لیزر CO2 باعث افزایش کلاژن می شود

لایه برداری با لیزر CO2 زمان را به عقب برمی گرداند و علائم قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می دهد، ظاهر چین و چروک ها را کاهش می دهد و به بازیابی حالت ارتجاعی پوست شما کمک می کند و با تشویق تولید کلاژن به این اهداف می رسد.

در طول بازسازی پوست با لیزر، هر پالس انرژی نور برای تبخیر لایه بالایی پوست شما کار می کند. این نه تنها رنگ و بافت پوست شما را بهبود می بخشد، بلکه پاسخ درمانی بدن شما را به شکل کلاژن بیشتر تحریک می کند.

اگر از لکه های ناشی از افزایش سن، چین و چروک ها و بافت کدر پوست راضی نیستید، به اثرات کلاژن سازی لایه برداری پوست با لیزر فکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیزر درمانی، همین امروز با کلینیک زیبایی دکتر سحر عماد مستوفی تماس بگیرید .