ترک پوستی قرمز در مقابل سفید

ترک پوستی یا استرچ مارک (استریا) خطوط یا رگه های رنگی هستند که بر اثر افزایش وزن یا رشد روی پوست شما ظاهر می شوند. آنها اساساً اشک روی پوست هستند، اما نشانه ای از یک مشکل سلامتی نیستند.

درمان ترک پوستی

درمان ترک پوستی

 ترک پوستی اغلب به صورت علائم قرمز یا بنفش شروع می شوند و به مرور زمان به رنگ سفید یا نقره ای محو می شوند. تفاوت در رنگ مشخص می کند که ترک ها چقدر قدیمی هستند. اگرچه ممکن است هرگز به طور کامل ناپدید نشوند، اما درمان می تواند رنگ ترک های شما را روشن کرده و آنها را کوچک کند. در موارد دیگر، ترک پوستی به خودی خود محو می شوند.

ترک پوستی جدیدتر با رنگ قرمز (striae rubra) راحت تر درمان می شوند. آنها قرمز شروع می شوند زیرا رگ های خونی در زیر پوست وجود دارند. وجود رگ‌های خونی کارآمد باعث می‌شود که ترک پوستی قرمز بیشتر به درمان پاسخ دهند.

ترک پوستی سفید (striae alba) قدیمی تر هستند و درمان آن دشوارتر است. با گذشت زمان، رگ های خونی شما باریک می شوند و تحریک تولید کلاژن را دشوار می کنند . نتایج درمان ممکن است در مقایسه با ترک پوستی قرمز شدید نباشد، اما گزینه‌هایی برای کمک به محو شدن طبیعی‌تر و سریع‌تر آن‌ها وجود دارد.

روشهای درمان ترک پوستی سفید

1. لایه برداری کنید
یک راه ساده برای درمان ترک های سفید پوست از طریق لایه برداری منظم است. این کار پوست های مرده اضافی را از بدن شما و پوست جدید را از علائم ترک پوستی شما پاک می کند.

لایه برداری در کنار سایر روش های درمانی نیز می تواند نتایج شما را افزایش دهد. از بین بردن پوست مرده از ترک‌های پوستی به سایر درمان‌های پوستی اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر نفوذ کرده و سریع‌تر عمل کنند.

2. درمان های موضعی
کرم ها و پمادهای موضعی روش های مقرون به صرفه تری برای کاهش ظاهر ترک های سفید پوست هستند. برخی از کرم ها بدون نسخه در دسترس هستند، در حالی که برخی دیگر توسط پزشک تجویز می شوند.

استفاده منظم از کرم‌های موضعی می‌تواند لحن ترک‌های پوستی را کمرنگ کند، اما ممکن است آن‌ها را کاملاً از بین نبرند. قبل از استفاده از هر گونه درمان موضعی، خطرات خود را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از کرم ها می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند یا ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند تا بیماری شما را درمان کنند.

3. میکرودرم ابریژن
میکرودرم ابریژن یک روش بدون درد برای کاهش ترک پوستی سفید است. این روش لایه بالایی پوست (اپیدرم) را هدف قرار می دهد و با تحریک پوست برای سفت شدن رشته های کلاژن و الاستین عمل می کند.

در این روش، کریستال های لایه بردار ریز روی ناحیه آسیب دیده اسپری می شوند یا یک گرز مخصوص نوک دار روی آن ناحیه مالیده می شود. با استفاده از یک دستگاه گرز مانند، کریستال ها به آرامی برداشته می شوند و پوست مرده لایه اپیدرم را با خود می برند. برای نتایج موثر، میکرودرم ابریژن باید در یک دوره زمانی تکرار شود.

پس از عمل، ممکن است پوست شما سفت و خشک شود. ممکن است مقداری قرمزی در اثر لایه برداری وجود داشته باشد. به طور معمول 24 ساعت طول می کشد تا پوست شما بهبود یابد. اگرچه این روش موثر است، اما تضمینی برای حذف کامل ترک پوستی وجود ندارد. شدت ترک‌های پوستی روی نتایج شما تأثیر می‌گذارد.

4. میکرونیدلینگ
میکرونیدلینگ درم را هدف قرار می دهد، لایه میانی پوست شما که در آن علائم کشیدگی ایجاد می شود. در این روش، سوزن های ریز به پوست شما فرو می روند تا تولید کلاژن را تحریک کنند. افزایش کلاژن و الاستین باعث بازسازی پوست می شود که می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد و ترک پوستی را کاهش دهد.

برای درمان موثر ترک‌های پوستی، باید در بیش از یک درمان در طی چند ماه شرکت کنید. میکرونیدلینگ بوده استنشان داده شدهمنبع مورد اعتمادتا یک درمان موثر برای کاهش ترک پوستی، به ویژه برای بیماران با پوست تیره تر باشد.

5. لیزر درمانی
لیزر درمانی یک گزینه درمانی رایج برای از بین بردن ترک پوستی سفید است. در این روش، لیزر به پوست نفوذ می کند و باعث بازسازی می شود. این کار بافت های اطراف ترک های پوستی شما را تحریک می کند تا با سرعت بیشتری بهبود یابند.

لیزر درمانی تولید ملانین را در ناحیه آسیب دیده تحریک می کند و سلول های رنگدانه را در پوست شما فعال می کند. این باعث می شود که ترک پوستی شما با رنگ پوست طبیعی شما ترکیب شود. اگرچه لیزر درمانی موثر است، اما برای مشاهده نتایج به بیش از یک جلسه نیاز دارد.

تعدادی لیزر درمانی مختلف مانند لیزر فرکشنال برای درمان ترک های پوستی و سایر مشکلات پوستی استفاده می شود. گزینه های خود را با متخصص پوست خود در میان بگذارید.

6. جراحی زیبایی
اگر درمان های دیگر ناموفق باشد، جراحی زیبایی یک گزینه است. این گزینه گران قیمت و در عین حال موثر می تواند برای همیشه ترک پوستی سفید را از بدن شما پاک کند. با این حال، درک این نکته مهم است که جراحی می‌تواند آثار خود را به جای بگذارد.

تامی تاک که در پزشکی به نام ابدومینوپلاستی شناخته می شود، یک عمل زیبایی است که نه تنها ترک های پوستی را از بین می برد، بلکه پوست و چربی اضافی شکم شما را نیز از بین می برد. این روش به پوست و شکم ظاهر صاف و محکم تری می بخشد. با این حال، یک روش جراحی با تعدادی از خطرات سلامتی همراه است. قبل از ادامه این درمان، گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان ترک پوستی

درمان ترک پوستی

چشم انداز

ترک های پوستی یک مشکل پوستی بسیار رایج است. ترک‌های سفید، اسکارهای قدیمی‌تر پوست هستند که درمان آن‌ها سخت‌تر از استرچ مارک‌های جدیدتر است. با این حال، در صورت تمایل، گزینه‌هایی برای کاهش ظاهر زخم‌های شما وجود دارد.

قبل از پیگیری درمان ترک پوستی ، بدانید که این احتمال وجود دارد که علائم کشیدگی شما به طور کامل ناپدید نشوند. اگر در مورد درمان یا عوارض جانبی احتمالی سؤال یا نگرانی دارید، با کلنیک زیبایی دکتر سحر عماد مستوفی تماس گرفته و یک وقت مشاوره رزرو کنید.

همچنین میتوانید جهت مشاوره آنلاین از طریق واتساپ با دکتر سحر عماد مستوفی از طریق بخش مشاوره تصویری غیر حضوری در سایت اقدام فرمایید.