تفاوت اصلی بین کاشت مو FUT و FUE در این است که در روش FUT، جراح نواری از پوست اهداکننده را از بیماران جدا می‌کند تا واحدهای فولیکولی منفرد را جدا کند تا به مناطقی که دچار ریزش مو شده‌اند منتقل شوند. در حالی که در FUE، واحدهای فولیکولی منفرد مستقیماً از پوست سر استخراج می شوند.

کاشت مو یک تکنیک جراحی است که فولیکول‌های مو را از یک بخش از بدن، به نام «ناحیه اهداکننده»، به یک بخش نازک مو معروف به «ناحیه گیرنده» خارج می‌کند. در درجه اول، این روش طاسی با الگوی مردانه را درمان می کند. در سطح جهان، بسیاری از مردان، یعنی بیش از 60 درصد و 50 درصد از زنان، از آلوپسی آندروژنتیک و ریزش موی غیرقابل تحمل رنج می برند. پیوند مو می تواند وضعیت پزشکی را بهبود بخشد.

تفاوت بین کاشت مو FUE و FUT

تفاوت بین کاشت مو FUE و FUT

در سال 1939، ژاپن اولین پیوند موهای سر را انجام داد. متعاقباً، پزشکان روش “پلاگ” را ارائه کردند که اساساً لخته‌های بزرگ مو را جابجا می‌کند. و با گذشت زمان، جراحان شروع به استفاده از جوانه های کوچک و جزئی مو در پوست سر بیماران کردند.

دو روش اصلی کاشت مو عبارتند از: پیوند واحد فولیکولی (FUT)/نوار و برداشتن واحد فولیکولی (FUE) که به عنوان استخراج واحد فولیکولی نیز شناخته می‌شود. هر دو روش موثری برای ترمیم مو هستند و میزان موفقیت بالایی در بیماران دارند. پس تفاوت آنها چیست؟ این پست در این مورد توضیح خواهد داد.

مراحل کاشت مو

دو روش محبوب پیوندی که بیماران انجام می دهند FUE و FUT هستند. هر دو فرآیند رشد قابل مشاهده مو را در عرض سه تا شش ماه و یک اسکار متفاوت نشان می دهند. چندین عامل تعیین کننده تکنیکی است که انتخاب می کنید، از جمله:

اندازه ناحیه موهای نازک
جای زخم ناشی از عمل پیوند
الگوی ریزش مو
کیفیت و مقدار موهای اهدایی

یادداشتی در مورد نحوه عملکرد تکنیک های FUT و FUE

هر دو روش کاشت مو FUE و FUT شامل قرار دادن گرافت های مو در برش های کوچک در ناحیه آسیب دیده پوست سر است. در این دو روش، جراح باید در توزیع و قرار دادن برش‌های کوچک احتیاط زیادی به خرج دهد تا ترکیبی یکپارچه با موهای موجود بیماران ایجاد شود. تیم عملیات از یک ابزار میکرو پانچ یا دستگاه های کاشت یا فورسپس بسیار ظریف برای وارد کردن گرافت ها استفاده می کند. تیم جراحی باید مراقب نحوه نگهداری و نگهداری فولیکول ها باشند تا از آسیب رساندن به آنها جلوگیری کنند و در نتیجه بقای پیوندها را بهینه کنند.

جالب اینجاست که یکی از نقاط اشتراک هر دو تکنیک، منبع پیوند است. منبع آن ناحیه اهداکننده است – نواحی از پوست سر که موها از نظر ژنتیکی تعیین شده است تا برای تمام عمر رشد کنند.

استخراج واحد فولیکولی FUE

در روش FUE مو از پیوند فولیکول از نواحی اهداکننده (دو طرف سر و پشت) استفاده می شود. برای هر برداشت پیوند فولیکول، جراح از ابزار میکرو پانچ استفاده می کند. جای زخم کاشت مو برای این روش ریز و گرد است و قطر آن تا یک میلی متر است. این بستگی به نحوه استخراج فولیکول های مو دارد. صدها یا حتی هزاران زخم از ابزار پانچ ظاهر می شود. این اسکارهای سوراخ شده ممکن است مانند نقاط سفید ریز پس از بهبودی به نظر برسند. باید بدانید که هر یک از این اسکارهای فولیکولی شامل یک تا چهار رشته است.

به طور مداوم، نواحی دریافت کننده موهای اهدایی را از طریق برش های کوچک دریافت می کنند. باید بدانید که این یک فرآیند پر دردسر است که به ساعت‌ها و به احتمال زیاد روزها نیاز دارد. همچنین می توان آن را چندین بار در عرض دو یا سه ماه انجام داد تا بهترین نتیجه را به دست آورد.

جالب اینجاست که برای این روش نیازی به بخیه نیست و زمان یا بهبودی معمولاً کوتاه است. به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

پیوند FUT-فولیکولی واحد

این جراحی نیاز به استخراج نواری از پوست سر از ناحیه اهداکننده دارد. به طور معمول، ناحیه اهداکننده روی اکسیپوت است. هنگامی که جراح نوار را بردارد، میدان یا ناحیه اهداکننده را به هم بخیه می‌زند. بخیه یک اسکار خطی با طول های متغیر بر جای می گذارد که بر روی نوار استخراج شده ایجاد می شود. مواردی وجود دارد که بافت اسکار از گوش به گوش دیگر کشیده می شود. پیوندهای فولیکول مو از نوار پوست سر آمده و به نواحی گیرنده پیوند می‌شوند، جایی که برش‌های ریز برای هر مو وجود دارد. ده روز بعد، می توانید بروید و بخیه های خود را بردارید. این روش از بی حسی موضعی نیز استفاده می کند و به صورت سرپایی انجام می شود. این جراحی کاشت مو از بی حسی موضعی استفاده می کند و شما می توانید آن را به صورت سرپایی انجام دهید. علاوه بر این، روش FUT این شانس را دارد که تورم و درد بیشتری نسبت به FUE ایجاد کند.

از نظر عرضه، موهای اهداکننده بلندمدت بر اساس میزان شل یا شل بودن پوست سر و تعداد موی بیماران در هر سانتی متر مربع از پوست سر اهداکننده تعیین می شود. به طور کلی، FUE در مقابل FUT، روش موی FUT دسترسی به بازده موی اهداکننده بالاتر در طول عمر را نسبت به FUE می دهد.

مزایا و معایب

هر دو فرآیند FUT و FUE مزایا و معایب خود را دارند. FUT اغلب به عنوان یک تکنیک پیچیده تر توصیف می شود، اگرچه هر دو نتایج عالی ارائه می دهند. بنابراین انتخاب بهترین یا مناسب ترین روش عمدتاً به نیازها و ویژگی های خاص بیمار بستگی دارد.

در اینجا برخی از عواملی است که شما و جراحتان باید در نظر بگیرید:

جوانب مثبت FUE

هیچ اثری از جای زخم در پوست سر بیماران پس از بهبودی وجود ندارد.
روش FUE مو برای بیمارانی که مایل به داشتن موهای کوتاه هستند مناسب است.
بیماران دوره نقاهت کوتاهی دارند (5-7 روز).

معایب FUE

این امر زمان بر است، به خصوص زمان صرف شده در استخراج پیوندها.
در مورد هزینه های نسبی، FUT در مقابل FUE، هزینه FUE بسیار بیشتر از FUT است.

جوانب مثبت FUT

روش FUT مو برای بیمارانی که به مقدار قابل توجهی پیوند نیاز دارند بسیار عالی است – وقتی صحبت از FUT در مقابل FUE به میان می‌آید، FUT معمولاً تولید موی بیشتری نسبت به FUE ارائه می‌دهد. این مزیت بسیار عالی است، به خصوص اگر هدف اصلی بیمار داشتن حداکثر پری در هنگام ترمیم مو باشد.
حتی با اصلاح جزئی ممکن است رخ دهد – این بدان معنی است که بیمار می تواند اسکار خطی را با موهای باقی مانده پنهان کند.
زمان جراحی کوتاه تر (FUE در مقابل FUT) – روش FUT با در نظر گرفتن اندازه ناحیه اهداکننده و تعداد گرافت های مورد نیاز در پیوند بین 4 تا 12 ساعت معلق است. از سوی دیگر، FUE به حدود 10 ساعت یا بیشتر نیاز دارد – زیرا ناحیه اهداکننده ممکن است به بیش از 2000 پیوند نیاز داشته باشد. در برخی موارد، جراحی ممکن است به بیش از یک روز برای تکمیل نیاز داشته باشد.
قیمت پایین تر – FUT معمولاً هزینه کمتری نسبت به روش FUE مشابه خود دارد.
هر دو روش FUE و FUT بدون درد هستند و شما فقط تحت بی حسی موضعی خواهید بود.

معایب FUT

شما باید جای زخم خطی را بپوشانید زیرا در ناحیه اهداکننده قابل مشاهده است (تکنیک های معاصر برای دوختن برش باعث کاهش دید اسکار شده است).
دوره بهبودی بیشتر طول می کشد – 10-14 روز.

چگونه میکروپیگمنتیشن پوست سر می تواند در ایجاد اسکار FUE و FUT کمک کند

به طور اجتناب ناپذیر، اسکار کاشت مو ناشی از تکنیک های جراحی کاشت مو یک اثر همزمان اجتناب ناپذیر است. قابل مشاهده است که یک اسکار خطی در پشت سر شما به دلیل یکی از تکنیک های گفته شده است. اسکارهای پیوند نشان می دهد که فرد تحت عمل جراحی ترمیمی، جراحی نواری یا روش FUT قرار گرفته است . روش جراحی دیگر به عنوان روش FUE شناخته می شود . در مورد روش FUE، اسکارها در برخی افراد به صورت نقاط سفید ظاهر می شوند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انجام عمل پیوند باید به خاطر بسپارید، مهارت و تجربه جراح است که تا حد زیادی میزان اسکار شما را تعیین می‌کند.

میکروپیگمنتیشن پوست سر (SMP) روشی است که از یک خالکوبی با الگوی نوک انگشتی استفاده می‌کند که فولیکول‌های مو را در نزدیکی پوست سر تقلید می‌کند. به عنوان یک تکنیک نسبتا جدید، میکروپیگمنتیشن پوست سر می تواند به طور قابل توجهی مشکلات زیبایی ناشی از ریزش مو را برطرف کند. علاوه بر این، میکروپیگمنتیشن پوست سر می تواند جای زخم ها را بپوشاند . صنعت خالکوبی از دو سال آخر دهه اول هزاره دستخوش یک تقویت فرهنگی شده است، که میکروپیگمنتیشن پوست سر را به یک راه حل ریزش مو به طور فزاینده ای قابل قبول برای مقابله با چالش های پوست سر و مو تبدیل کرده است.

چگونه انجام می شود

پنهان کردن کاشت مو شامل قرار دادن ریزنقطه های متعدد در پوست سر است. واحدهای فولیکولی اسکار و نواحی اطراف آن را با شکاف پر می کنند تا از ترکیب مناسب و پنهان شدن جای زخم اطمینان حاصل شود. اسکار روش FUT برای ایجاد یک لحن یکنواخت در پشت سر پنهان می شود.

به طور معمول، پس از اولین جلسه، بیماران می توانند تفاوت بین بافت اسکار تازه و ناحیه اسکار درمان شده را درک کنند. جلسه دوم باعث ایجاد رنگدانه اضافی برای کمک به استتار بهتر جای زخم می شود. به طور کلی، پس از جلسه دوم رنگدانه فولیکولی فردی، بافت اسکار که آشکار بود اکنون با واحدهای فولیکولی منفرد ناحیه مجاور مطابقت دارد.

نکته ای در مورد اسکارها

ایجاد اسکار در اثر کاشت مو اجتناب ناپذیر است. با توجه به خطوط موی بین المللی اسکالپ ، 30 درصد از بیماران روش میکروپیگمنتیشن پوست سر را برای پنهان کردن جای زخم انتخاب می کنند. بافت اسکار معمولاً از بافت فیبری تشکیل شده است – این روش طبیعی آناتومی برای جایگزینی و التیام پوست آسیب دیده است. وضعیت اسکار کاشت مو نامطلوب است، به همین دلیل است که بازسازی و کاهش بافت اسکار در مواردی که مربوط به پنهان کردن SMP ضروری است. اسکارهای کاشت مو با SMP به خوبی کار می کنند، اما مطمئن شوید که میکروپیگمنتیشن پوست سر و تفاوت کاشت مو را می دانید .

نتیجه

مهم نیست که بیماران از کدام روش استفاده می کنند، همه آنها به مهارت های فنی قابل توجهی نیاز دارند. با این حال، علم بدون هنر چیست، درست است؟ جراح هم دانشمند و هم هنرمند است و در تلاش خود باید نگران تراکم، زاویه و موقعیت پیوند برای هر پیوند باشد. در تمام این مدت، او از ظاهر بیرونی بیمار مانند شکل صورت و جمجمه، برای مثال، آگاه است. این ظرافت با وجود نوع رویه به همان اندازه اهمیت دارد.