پی آر پی یا پلاسما درمانی

پی آر پی یا پلاسما درمانی (PRP) روشی 100% طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش مقداری از خون بیمار گرفته میشود و توسط کیت های ویژه ای پلاکت آن جدا شده و غنی میگردد، سپس این پلاکت غنی تزریق میشود.
پلاکت ها حاوی انواع محرکهای رشد میباشند.

امروزه این روش برای تحریک رشد مو، کلاژن سازی و ازبین بردن چروک ها، زخم بستر و زخم های دیابتی، جراحی ها، آرتروز و…. استفاده میشود.

پی آر پی, پی آر پی چیست ، پلاسما درمانی

پی آر پی, پی آر پی چیست ، پلاسما درمانی

پی آرپی چیست؟

پی آر پی به پلاسمای حاوی پلاکت تغلیظ شده گفته می شود .استفاده از پی آر پی PRP از دو تا سه دهه قبل در رشته های مختلف پزشکی مثل دندانپزشکی وجراحی فک و صورت ، سوختگی ها و درمان زخم های مزمن شروع شد . اما استفاده از پی آر پی PRP برای زیبایی و جوانسازی کاربرد جدید آن است. تزریق پی آر پی PRP به تنهایی یا در ترکیب با روشهای دیگر مانند تزریق چربی و مزوتراپی در زیبایی کاربرد دارد.

[typed string0=”پی آر پی PRP ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است.” typeSpeed=”40″ startDelay=”100″ backSpeed=”40″ backDelay=”500″]

پلاکت درمانی ( سلول درمانی ) یا PRP روش نوینی می باشد که بر اساس استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتهای خون، فیبروبلاستها و سایر سلولهای بنیادی تحریک و باعث کلاژن سازی می شود. کلاژن نقش بسیار مهمی در حفظ طراوت و جوانی پوست دارد و با سنتز کلاژن جدید، پوست جوانی و زیبایی خود را به تدریج به دست خواهد آورد.

به علت اینکه در پی آر پی PRP از تحریک فیبروبلاستها استفاده می شود بدیهی است که اثرات درمانی آن به تدریج ظاهر گشته و شما می توانید اولین تغییرات مثبت را بعد از دو تا سه هفته از اولین درمان مشاهده نمائید. البته نتیجه مطلوب در پایان ماه دوم تا سوم حاصل خواهد شد.

توجه داشته باشید که با انجام روش پی آر پی، یک بازسازی عظیم سلولی در ناحیه درمانی شروع خواهد شد و این بازسازی حتی تا ماه هجدهم ادامه خواهد داشت. البته بر حسب سن، نیاز به درمان مجدد بعد از دو ماه تا یکسال خواهید داشت زیرا عواملی که باعث پیری پوستتان شده است در بدن شما کماکان وجود دارد.

پی آر پی در درمان چه مواردی به کار میرود؟

  • جوانسازی پوست صورت
  • جوانسازی دست ها
  • رفع چین و چروک های دینامیک
  • از بین بردن اسکار آکنه و اسکار زخم های ناشی از بریدگی، سوختگی و غیره
  • رفع خطوط اخم یا خنده
  • رفع ریزش موی سر یا ابرو
  • از بین بردن پف و تیرگی دور چشم
  • کاشت مو
  • تحریک و تقویت مو
  • درمان زخم های دیابتی و نروپاتیک و مزمن
  • کم کردن استریاها و ترک های پوستی
  • ارتقای کیفی پوست صورت و افزایش شادابی آن

پلاکتها چگونه سبب جوانسازی میشوند؟

پلاکتها حاوی فاکتورهای رشد factors growth هستند که عامل اصلی در فرایند ترمیم و بازسازی بافتها میباشند و هنگامی که پوسته پلاکت بواسطه مواد خاصی پاره شود فاکتورهای رشد آزاد می شوند وسبب رشد و تکثیر و تمایز سلولهای مختلف پوستی و بافتی می شوند.

مثلا اگر در کنار فولیکول مو تزریق شوند باعث رویش مجدد طبیعی مو می شوند و در پوست باعث افزایش کلاژن ، الاستین، ماده ی بین سلولی ، عروق و در نهایت ضخیم شدن و با طراوت شدن بافت پوستی و رفع چین و چروک ، خطوط و در استخوان یا غضروف باعث ترمیم شکستگی ومانع سائیدگی آنها می شوند .

در فیلد زیبایی روش پی آر پی برای درمان چروک ها، سیاهی و پف زیر چشم و همچنین جوان سازی پوست دست یک معجزه می باشد. همچنین در رویش مجدد مو و قطع ریزش مو نتایج شگفت انگیزی در ایالات متحده امریکا و کانادا از خود نشان داده است. پی آر پی PRP اثرات فوق العاده ای به روی اسکارهای جوش و حتی اسکارهای قدیمی دارد.

عکس شماتیک تاثیر پی آرپی در جوانسازی پوست.

عکس شماتیک تاثیر پی آرپی در جوانسازی پوست.

کاربرد پی آر پیPRP در زیبایی:

پی آر پی یا پلاسما درمانی هم برای پیشگیری از پیری و هم برای بهبود و جوانسازی پوست صورت گردن و دست که بعلت افزایش سن و یا نور آفتاب دچار چین چروک، تغییر رنگ، شلی و افتادگی شده اند به کار می رود.
پی آر پی یا پلاسما درمانی برای جوانسازی اطراف چشم ها و پلکها , که سبب کاهش چین و چروک و کاهش سیاهی و کبودی اطراف چشم می شود. در ترکیب با تزریق چربی باعث ماندگاری بیشتر چربی در بافت میشود .
پی آر پی یا پلاسما درمانی باعث کاهش اسکارهای خفیف محل جوش و جای زخم می شود .
پی آر پی یا پلاسما درمانی برای درمان ریزش و کم پشت شدن موها و تا حدودی طاسی، روش موثری است . پی آر پیPRP عمر موها را طولانی کرده , باعث تقویت فرآیند ترمیم پذیری در موهای آسیب دیده شده و تحریک وتقویت شکل ، قوام و کیفیت در موهای به خواب رفته یا کوچک و کرکی را سبب میشود .پی آر پی PRP به هیچ وجه جایگزین پیوند مو نمی باشد و می توان پیوند مو را همراه با پی ار پی PRP انجام داد ونتایج بهتری بدست آورد.

همچنین پس از لیزرهای لایه برداری و مواردی از این قبیل میتوان پی آر پی را روی پوست اسپری نمود تا روند ترمیم پوست تسریع شود.

تلفیق مزوتراپی و پی آر پی بر حسب مورد، باعث پاسخ دهی بهتر درمان میشود.

عکس پی آر پی صورت

برای اطلاع بیشتر و مشاوره حضوری و همچنین رزرو نوبت لطفا با کلینیک دکتر مستوفی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۱۹۳۹۶۴

همچنین میتوانید در هر زمان از طریق سیستم نوبت دهی آنلاین در سایت به راحتی نوبت خود را ثبت کنید.

نوبت دهی آنلاین

کاربردهای درمانی و زیبایی پی آر پی PRP:

  1. ریزش موی سر یا ابرو.
  2. چین و چروک ناشی از افزایش سن.
  3. ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی ، سوختگی و …
  4. تسریع در ترمیم شکستگی های استخوانی و یا ضایعات غضروفی مثل آرتروز.
  5. ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه)، آبله مرغان.
  6. درمان تیرگی، گودی و پف زیر چشم با PRP
  7. ترکیب با چربی و ساختن پرکننده طبیعی برای افزایش حجم لب، گونه، سینه و باسن
  8. ترکیب با کاشت مو برای پاسخدهی بهتر درمان.
  9. ترکیب با ساب سیژن برای سلول سازی بهتر.
  10. ترکیب با نخ تایتنینگ برای کلاژن سازی بیشتر دور نخ ها.
  11. ترکیب با سایر روشهای درمانی مثل مزوتراپی، انواع لیزرها و …

عوارض احتمالی پی آر پی PRP:

در چند روز اول ممکن است قرمزی ورم سوزش و درد خفیف وکبودی مختصرایجاد شود که معمولاً به زودی برطرف می شود .

نتایج درمان با پی آر پیPRP:

نتایج درمان پی آر پی در افراد مختلف متفاوت است که به وضعیت واکنشهای سلولی فرد بستگی دارد. افراد پیرتر، افراد دارای بیماری های مزمن , سیگاری ها , افراد با تغذیه نامناسب , افرادی که دائما در معرض نور خورشید قرار دارند و افرادی که از پوست خود مراقبت نمیکنند نتایج ضعیفی میگیرند.
حدود ۶۰% افراد نتایج خوب , ۳۰% نتایج متوسط میگیرند و در ۱۰% موارد نتایج ضعیف است.
اکثر افراد فقط به یک جلسه درمان نیاز دارند ولی در بعضی افرادویا سنین بالاتر برای گرفتن نتایج بهتر ۴-۱ تزریق با فواصل چند ماهه لازم است .

[typed string0=”پی آر پی PRP ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است.” typeSpeed=”40″ startDelay=”0″ backSpeed=”40″ backDelay=”500″]

مزایا ی پی آر پی PRP:

چون در روش پی آر پی PRP به غیر از پلاکت خون خودتان از هیچ ماده خارجی استفاده نمی شود، ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است.

به دلیل این که این ماده از خود بیمار گرفته می شود ، بنابراین امکان انتقال بیماری یا عوارض ناشی از ورود جسم خارجی در بدن مانند عفونت، پس زدن بافت ، و حساسیت وجود ندارد .

به هیچ وجه خطراتی از قبیل ایجاد تومور در آن وجود ندارد.

اثرات آن میتواند تا حدود یکسال باقی بماند .

باتوجه به وجود انواع آنتی بادی ها در پلاسما بعنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند .

معایب پی آر پیPRP:

ظهور نتیجه پی آر پی آهسته و تدریجی بوده و بعد از تزریق پی آر پی PRP بین ۳ هفته تا ۴ ماه طول می کشد تا خود را نشان دهد.
حجم دهنده نیست و کاربرد ژل و چربی را برای پر کردن و حجم دهی ندارد مثلا برای پر کردن خط خنده و یا گونه گذاری استفاده ندارد ولی میتوان برای افزایش ماندگاری چربی تزریقی،افزایش عملکرد نخهای کلاژنساز و لیفت آن را با پی آر پی PRP ترکیب کرد .
درچین های عمیق , افتادگی متوسط تا شدید پوست , ضایعات عروقی واسکار شدید با این روش نتایج خوبی ندارد وجهت رفع اینگونه موارد از ترکیب پی آر پی با روشهای درمانی دیگر مثل نخ کلاژنساز یا تزریق چربی یا ساب سیژن یا لیزرها استفاده میشود.

فاصله زمانی لازم جهت انجام پی آر پی PRP، در سنين و بيماری های مختلف:

پيش از 30 سالگی:
تزريق پی آر پیPRP در اين سنين به صورت ساليانه، جهت پيشگيری از پيری زودرس پوست توصيه می شود. در اين سنين، به دنبال تزريق مکرر پی آر پی PRP ديده شده که ميزان پيری پوست به ازای هر ده سال افزايش سن، در شرايط مطلوب بيش از 3 تا 4 سال نبوده است.

در سنين 30 تا 40 سالگی:
تزريق پی آر پی PRP به صورت 6 ماه يک بار در اين سنين، همراه با به کارگيری ساير روش های جوان سازی، روش مطلوبی است. علت اين است که در اين سنين، شروع خطوط و چين و چروک های ريز در پوست صورت اتفاق می افتد و تزريق پی آر پی PRP به طور جدی جهت درمان و جلوگيری از پيشرفت آن ها تأثيرگذار خواهد بود.

در سنين 40 تا 50 سالگی:
در اين سنين، تزريق پی آر پیPRP برای سه جلسه به فاصله 3 ماه از يکديگر در شروع جوان سازی پوست لازم است و سپس، در صورت پاسخدهی مطلوب بعد از اين سه جلسه، انجام پی آر پی PRP به صورت ساليانه روش نگهدارنده خوبی خواهد بود.

در سنين بالای 50 سال:
از آن جايی که در اين سنين، پلاکت ها ممکن است دارای کارايی مطلوبی جهت کمک به جوان سازی پوست نباشند، توصيه می شود که ابتدا مشاوره ای دقيق با پزشک در خصوص صحت و سلامت پلاکت های بيمار و نيز، ارزيابی تعداد مطلوب اين سلول های ارزشمند در خون وی انجام شود و سپس در مورد استفاده از اين روش همراه با روش های ترکيبی ديگر، مانند: بوتاکس تراپی، ژل تراپی، تزريق چربی، مزوتراپی و مراقبت های دوره ای پوستی همراه با دارودرمانی قوی بر روی پوست وی، تصميم گيری گردد.

توجه: با وجود اين که جهت جوانسازی پوست در سنين مختلف، می توان بر طبق پروتکل های فوق عمل کرد، ولی بعضی منابع، بدون توجه به سن، انجام تزريق پی آر پی PRP را در سه نوبت، یعنی يک بار در بدو مراجعه، يک بار دو ماه بعد از اولين مراجعه و يک بار نيز چهار ماه بعد از اولين مراجعه لازم دانسته و سپس تکرار اين تزريق سه گانه را به صورت ساليانه توصيه نموده اند.

برای پی آر پی PRP چه کیتی را انتخاب کنیم؟

برحسب وسعت ناحیه از کیت هایی با حجمهای مختلف استفاده میشود.
هرچه غلظت پلاکت بدست آمده از خون بیشتر باشد، میزان مدیاتورهای آزاد شده در بافت و درنتیجه تحریک برای ساخت و ساز سلولی بیشتر خواهد بود. این میزان تحریک، در پلاکت هشت برابر تغلیظ شده، در بیشترین حد آن است.
بطور معمول پلاکت هشت برابر تغلیظ شده 10الی 12درصد خون دریافتی از بیمار را تشکیل میدهد.
بطور مثال از یک کیت 20 سی سی، 2.5 سی سی پلاکت تغلیظ شده بدست میاید.

معمولا برای دورچشم، غبغب، ریش آقایان و نواحی کوچک از کیتهای 20cc

پشت دستها، گردن، نواحی کوچک موی سر از کیتهای 40cc

و برای پی آر پی موی سر، صورت، گردن و دکلته از کیتهای 60cc استفاده میشود.

ترکیب پی آر پی با سایر درمانهای زیبایی:

بدلیل قابلیتی که پی آر پی در تحریک سلولها به تکثیر و ساخت عروق خونی دارد، علاوه بر اینکه به تنهایی انجام میشود، معمولا با سایر روشهای درمانی نیز بصورت ترکیبی بکار میرود.
درمانهایی که بطور معمول با پی آر پی تلفیق میشوند عبارتند از:

ساب سیژن:
حین ساب سیژن بافت تخریب میشود و بیشترین میزان نتیجه گیری از ترکیب با پی آر پی در این روش است. پی آر پی به ساخت سریع تر و بیشتر سلولهای جدید کمک میکند و با تحریک ساخت عروق ریز ماندگاری بافت ظریف تشکیل شده را بیشتر میکند.

تزریق نخ کلاژنساز:
در این روش بهترین زمان پی آر پی حین تزریق نخ میباشد ولی حتی پس از گذشت دوماه نیز نتایج کلاژنسازی بطور چشمگیری بیشتر است.

لیفت با نخ:
اگر پس از لیفتینگ با نخ بویژه در طی یک ماه اول، از تزریق پی آر پی در محل نخهای کاشته شده استفاده شود،به سرعت کلاژنسازی و نیز حجم کلاژن ساخته شده خواهد افزود.

تزریق چربی:
سلول های چربی را می توان با پی آر پی PRP مخلوط و سپس در محل های مورد نظر تزريق نمود. اين اقدام موجب تحريک رگ سازی شده و به دنبال آن، منجر به زنده ماندن سلول های چربی و پيوند خوردن آن ها با بافت های اطرافشان می شود. با این عمل، ماندگاری نتايج درمان، 2 تا 3 برابر افزايش يافته و نتايج حاصله زيباتر و ماندگارتر میگردد.

کاشت مو:
موهای برداشت شده از سر که بايد در جاهای خالی کاشت شوند، در مدت زمانی که در خارج از بدن آن ها قرار داشته، در داخل سرم نرمال سالين نگه داشته شده است که اگر به جای اين محلول، از پی آر پی PRP تهيه شده از بيمار استفاده شود، ماندگاری موهای کاشت شده در آينده بسيار بيش تر خواهد بود. هم چنين، انجام تزريق پی آر پی PRP به صورت دوره ای، در محل موهای کاشت شده در گذشته، می تواند به ماندگاری آن ها کمک روزافزونی بنمايد.

میکرونیدلینگ:
حین میکرونیدلینگ میلیونها کانال ریز در سطح پوست ایجاد میشود که معمولا از پخش داروی مزوتراپی روی کانالها استفاده میشود. ولی تحقیقات اخیر نشان داده که استفاده از پی آر پی بجای مزوتراپی نتایج درخشانتری در نتیجه کار داشته است.

[typed string0=”ترکیب پی آر پی با سایر درمانهای زیبایی” typeSpeed=”40″ startDelay=”0″ backSpeed=”40″ backDelay=”500″]

آمار میزان رضایتمندی از انجام پی آر پی PRP

طی مقالات تحقیق شده در مراکز معتبر آمریکا و اروپا در حدود 70 درصد پی آر پی PRP های انجام شده با رضایتمندی عالی و 20 درصد با رضایتمندی متوسط و 10 درصد افراد ناراضی بوده اند.

میزان رضایتمندی با تکرار انجام پی آر پی PRP و افزودن مزوتراپی قابل تغییر خواهد بود.

ملاحظات پزشکی پی آر پی PRP

موارد منع مصرف پی آر پی PRP:
  • کانسرهای پوستی و سیستمیک
  • بیماری های مزمن، دیابت، ایدز
  • بیماری های پوستی مانند پورفیری
  • بیماری های خون و اختلالات انعقادی
  • در موارد مصرف آسپیرین و داروهای ضدانعقادی

همچنین استفاده از پی آر پی PRP در موارد زیر نتایج خوبی ندارد:

  • افراد سیگاری، الکلی و دارای سوء تغذیه
  • افراد مبتلا به مشکلات ژنتیکی پوست
  • ضایعات پیشرفته ناشی از نور خورشید
  • هایپرپیگمانتاسیون های پیشرفته (لکهای تیره)
  • خطوط عمیق
  • ضایعات مویرگی روی بینی و گونه ها

مراقبت های پس از پی آر پی PRP:

  • موضع تزریق شده تا 48 ساعت شسته نشود
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از تابش مستقیم افتاب به مدت 2 هفته
  • استفاده از کرم نگهدارنده روز و شب
  • استفاده از عینک آفتابی

برای PRP چه کیتی را انتخاب کنیم؟

برحسب وسعت ناحیه از کیت هایی با حجمهای مختلف استفاده میشود.
هرچه غلظت پلاکت بدست آمده از خون بیشتر باشد، میزان مدیاتورهای آزاد شده در بافت و درنتیجه تحریک برای ساخت و ساز سلولی بیشتر خواهد بود. این میزان تحریک، در پلاکت هشت برابر تغلیظ شده، در بیشترین حد آن است.
بطور معمول پلاکت هشت برابر تغلیظ شده 10الی 12درصد خون دریافتی از بیمار را تشکیل میدهد.
بطور مثال از یک کیت 20 سی سی، 2.5 سی سی پلاکت تغلیظ شده بدست میاید.

معمولا برای پی آر پی دورچشم، پی آر پی غبغب، پی آر پی ریش آقایان و نواحی کوچک از کیتهای 20cc

پشت دستها، گردن، نواحی کوچک موی سر از کیتهای 40cc

و برای پی آر پی موی سر، پی آر پی صورت،  پی آر پی گردن و دکلته از کیتهای 60cc استفاده میشود.

هزینه پی آر پی (قیمت پی آر پی)

جهت مشاوره و هزینه پی آر پی (قیمت پی آر پی) و تعیین وقت با کلینیک زیبایی دکتر سحر عماد مستوفی با شماره ۸۸۱۹۳۹۶۴ تماس حاصل فرمایید. و  همچنین میتوانید جهت اطلاع از پکیج ها و تخفیفات به کانال تلگرام  و صفحه اینستاگرام دکتر سحر عماد مستوفی مراجعه فرمایید.

https://www.instagram.com/drsaharemadmostoufi