سونوگرافی متمرکز صورت با شدت بالا، یا  هایفوتراپی صورت به اختصار هایفو صورت ، یک درمان غیرتهاجمی برای درمان پیری صورت است. این روش بخشی از روند رو به رشد درمان های ضد پیری است که برخی از مزایای لیفت صورت را بدون نیاز به جراحی ارائه می دهد.

طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، محبوبیت روش های غیرجراحی در سال 2017 تا 4.2 درصد افزایش یافته است.

هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی صورت

این درمان‌های کمتر تهاجمی دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به گزینه‌های جراحی دارند، اما نتایجی که ارائه می‌دهند چندان چشمگیر نیستند و به این اندازه دوام ندارند. با توجه به این،متخصصین پوست هایفو را فقط برای علائم خفیف تا متوسط ​​یا اولیه پیری توصیه کنید.

در این مقاله نگاهی می اندازیم به این که این روش شامل چه مواردی می شود. ما همچنین بررسی می کنیم که چقدر موثر است و آیا عوارض جانبی دارد یا خیر.

هایفوتراپی صورت چیست؟

هایفوتراپی صورت از امواج فراصوت برای ایجاد گرما در سطح عمیق پوست استفاده می کند. این گرما به سلول های هدف پوست آسیب می رساند و باعث می شود بدن برای ترمیم آنها تلاش کند. برای انجام این کار، بدن کلاژن تولید می کند تا به رشد مجدد سلول کمک کند. کلاژن ماده ای در پوست است که به آن ساختار و خاصیت ارتجاعی می بخشد.

طبق گفته هیئت جراحی زیبایی آمریکا ، درمان‌های اولتراسوند غیرجراحی مانند هایفو می‌توانند:

  • پوست گردن را سفت کنید
  • کاهش ظاهر غبغب
  • پلک یا ابروهای افتاده را بلند کنید
  • چین و چروک های روی صورت را صاف میکند
  • صاف و سفت کردن پوست سینه

نوع سونوگرافی که در این روش استفاده می شود با سونوگرافی که پزشکان برای تصویربرداری پزشکی استفاده می کنند متفاوت است. هایفو از امواج با انرژی بالا برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از بدن استفاده می کند.

متخصصان همچنین از HIFU برای درمان تومورها در جلسات بسیار طولانی تر و شدیدتر استفاده می کنند که می تواند تا 3 ساعت در اسکنر MRI طول بکشد.

روش هایفوتراپی صورت

پزشکان معمولا جوانسازی صورت با هایفو را با تمیز کردن ناحیه انتخابی صورت و استفاده از ژل شروع می کنند. سپس از یک دستگاه دستی استفاده می کنند که امواج اولتراسوند را در فواصل کوتاه منتشر می کند. هر جلسه معمولاً 30 تا 90 دقیقه طول می کشد .

برخی از افراد در طول درمان ناراحتی خفیفی را گزارش می‌کنند و برخی پس از آن درد دارند. پزشکان ممکن است قبل از عمل از بی حسی موضعی استفاده کنند تا از این درد جلوگیری شود. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) نیز ممکن است کمک کنند.

بر خلاف سایر روش‌های زیبایی، از جمله لیزر موهای زائد ، انجام هایفو صورت نیازی به آماده‌سازی ندارد. هنگامی که یک جلسه تمام می شود، زمان بهبودی نیز وجود ندارد، به این معنی که افراد می توانند پس از دریافت درمان هایفو به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند.

افراد بسته به نتایجی که می‌خواهند به آن برسند، ممکن است بین یک تا شش جلسه نیاز داشته باشند.

هایفوتراپی صورت

هایفوتراپی صورت

قبل و بعد هایفوتراپی صورت

بسیاری از گزارش ها می گویند که فیشال های هایفو کار می کند. یک بررسی در سال 2018 به 231 مطالعه در مورد استفاده از فناوری اولتراسوند پرداخت. پس از تجزیه و تحلیل مطالعاتی که شامل اولتراسوند برای درمان لیفت پوست، سفت کردن بدن و کاهش سلولیت بود، محققان به این نتیجه رسیدند که این روش ایمن و موثر است.

هیئت جراحی زیبایی آمریکا می گوید که سفت کردن پوست با اولتراسوند معمولاً در 2 تا 3 ماه نتایج مثبتی ایجاد می کند و مراقبت خوب از پوست می تواند به حفظ این نتایج تا 1 سال کمک کند.

در مورد اثربخشی فیشال های هایفو در افرادی از کره نشان داد که این روش برای بهبود ظاهر چین و چروک های اطراف فک ها، گونه ها و دهان بهترین کار را دارد. محققان عکس های استاندارد شده شرکت کنندگان را از قبل از درمان با عکس های 3 و 6 ماه پس از درمان مقایسه کردند.

اثر هایفوتراپی صورت را بعد از 7 روز، 4 هفته و 12 هفته ارزیابی کرد. پس از 12 هفته، خاصیت ارتجاعی پوست شرکت کنندگان در تمام نواحی تحت درمان به طور قابل توجهی بهبود یافته بود.

دیگر محققین تجربه 73 زن و دو مرد را که تحت عمل هایفو صورت قرار گرفتند، مورد مطالعه قرار گرفت. پزشکانی که نتایج را ارزیابی کردند، بهبود 80 درصدی را در پوست صورت و گردن گزارش کردند، در حالی که میزان رضایت در میان شرکت کنندگان 78 درصد بود.

دستگاه های هایفو مختلفی در بازار وجود دارد. یک مطالعه نتایج دو دستگاه مختلف را با درخواست از پزشکان و افرادی که تحت عمل هایفو صورت قرار داده بودند، مقایسه کرد تا اثرات آن را ارزیابی کنند. اگرچه شرکت کنندگان تفاوت هایی را در سطح درد و رضایت کلی گزارش کردند، محققان به این نتیجه رسیدند که هر دو دستگاه می توانند به طور موثر پوست را سفت کنند.

شایان ذکر است که هر یک از مطالعات فوق فقط تعداد نسبتا کمی از شرکت کنندگان را شامل می شود.

اثرات جانبی هایفور صورت

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که صورت هایفو عوارض جانبی کمی دارد، اگرچه برخی از افراد ممکن است بلافاصله پس از عمل درد و ناراحتی را تجربه کنند.

کره جنوبی مطالعه به این نتیجه رسیدند که هیچ عارضه جانبی جدی از درمان وجود ندارد، اگرچه برخی از شرکت کنندگان گزارش کردند:

  • ورم
  • بی حسی
  • سرخی
  • کبودی

در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که در حالی که برخی از افرادی که درمان هایفو روی صورت یا بدن خود داشتند، درد را بلافاصله پس از درمان گزارش کردند،4 هفته، هیچ دردی را گزارش نکردند.

یک مطالعه متفاوت نشان داد که25.3٪ شرکت‌کنندگان پس از عمل درد داشتند اما بدون هیچ مداخله‌ای بهبود یافت.

هزینه هایفو صورت

هزینه درمان هایفوتراپی بسته به محل و تعداد جلسات متفاوت خواهد بود.

خلاصه

سونوگرافی صورت متمرکز با شدت بالا، یا هایفو صورت، می تواند راهی موثر برای به حداقل رساندن علائم پیری باشد.

به عنوان یک روش غیر جراحی، هایفو نسبت به لیفت صورت جراحی نیاز به زمان بهبودی کمتری دارد، اما نتایج آن چنان مشخص نخواهد بود. با این حال، محققان دریافته‌اند که این روش می‌تواند پوست افتاده را محکم کند، چین و چروک‌ها را صاف کند و بافت پوست را بهبود بخشد.

با مراقبت های بعد از آن، مزایای استفاده از هایفو صورت می تواند حدود 1 سال باقی بماند