ترک پوستی چیست؟

ترک‌ پوستی یا زخم‌هایی که زمانی ایجاد می‌شوند که پوست شما به سرعت کشیده یا کوچک می‌شود، معمولاً به صورت نوارهایی از خطوط روی پوست شما ظاهر می‌شوند.

ترک‌های پوستی بسیار رایج هستند – تخمین‌ها حاکی از آن است که تا 90 درصد افراد به آن مبتلا هستند. آنها معمولاً در طول یا بعد از بارداری یا پس از سایر تغییرات ناگهانی یا سریع در وزن شما ظاهر می شوند. به عنوان مثال، به سرعت در حال رشد است نوجوانان ممکن است متوجه برخی ترک پوستی شود.

ترک پوستی استرچ مارک

ترک پوستی استرچ مارک

این علامت‌ها تقریباً در هر جایی می‌توانند ظاهر شوند، اما بیشتر در موارد زیر دیده می‌شوند:

شکم
سینه ها
بازوهای بالایی
ران
باسن

هنگامی که آنها را با انگشتان خود لمس می کنید، ممکن است یک برجستگی یا فرورفتگی جزئی روی پوست خود احساس کنید. همچنین ممکن است در بعضی موارد احساس خارش یا درد داشته باشند.

ترک های پوستی برای سلامتی شما مضر نیستند. مانند سایر اسکارها، می توانند دائمی باشند، اما ممکن است با گذشت زمان تغییر کرده و محو شوند. به عنوان مثال، ترک پوستی ناشی از بارداری معمولا در اطراف محو می شوند 6 ماه پس از زایمان.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک پوستی به ادامه مطلب مراجعه کنید، به علاوه جزئیات درمان‌هایی را که می‌تواند به کمتر دیده شدن آنها کمک کند، دریافت کنید.

ترک پوستی

ظاهر ترک پوستی شما می تواند به ترکیبی از متغیرها بستگی داشته باشد، مانند:

  • رنگ پوست طبیعی شما
  • سلامت و خاصیت ارتجاعی پوست شما
  • قسمت بدن تحت تاثیر قرار گرفته است

به طور کلی، این خطوط رنگ و بافت متفاوتی با پوست شما دارند. رنگ آنها می تواند از بنفش تا قرمز تا خاکستری روشن یا مایل به سفید متغیر باشد.

علائم و نشانه های ترک های پوستی عبارتند از:

  • خطوط یا رگه های فرورفته روی پوست شما، که می توانند از نظر طول و عرض متفاوت باشند
  • رگه های صورتی، بنفش، قرمز، مایل به آبی یا قهوه ای تیره – این علائم رنگی بسته به رنگ پوست شما می تواند متفاوت باشد.
  • خطوط نازک و براق در پوست شما که ممکن است به مرور زمان مایل به سفیدی ظاهر شوند
  • خارش و سوزش پوست قبل از ظاهر شدن ترک سطح پوست

چگونه از شر ترک های پوستی خلاص شویم

بسیاری از محصولات و روش‌ها قول می‌دهند که ظاهر ترک‌های پوستی را به حداقل برسانند یا حتی آنها را به طور کامل ناپدید کنند. با این حال، تا به امروز، شواهد کمی از اثربخشی این محصولات پشتیبانی می کند.

پیشنهاد میشود مطلب درمان ترک پوستی یا استرچ مارک سفید را مطالعه فرمایید.

برخی از پیشنهاداتی که ممکن است با آنها برخورد کرده باشید عبارتند از:

مرطوب کننده. بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها ادعا می‌کنند که ترک پوستی را به حداقل می‌رسانند یا از شر آن خلاص می‌شوند، اما هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. در واقع، اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از مرطوب‌کننده روی ترک‌ها تأثیری بر ظاهر آن‌ها ندارد. اگر هنوز هم می‌خواهید آن را امتحان کنید، آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند که به آرامی آن را در طی چند هفته ماساژ دهید تا ترک پوستی جدید ایجاد شود.
لوسیون خود برنزه کننده. به گفته AAD، استفاده از برنزه کننده بر روی ترک های پوستی شما راهی موقتی برای به حداقل رساندن تفاوت رنگ بین رنگ پوست معمولی و رنگ ترک ها ارائه می دهد.
کرم های تجویزی برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از درمان‌های موضعی موجود با نسخه ممکن است به کاهش ترک پوستی اولیه کمک کند. اینها شامل اسید هیالورونیک و ترتینوئین ، نسخه مصنوعی ویتامین A است.

درمان های پزشکی برای ترک های پوستی
ترک پوستی اغلب با گذشت زمان محو می شوند.

اگر نمی خواهید صبر کنید، درمان هایی وجود دارد که می تواند به بهبود ظاهر آنها کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید که هیچ درمانی نمی تواند ترک پوستی را به طور کامل ناپدید کند.

یک متخصص پوست می تواند راهنمایی های بیشتری در مورد گزینه های حرفه ای برای به حداقل رساندن ترک پوستی ارائه دهد، از جمله:

کرم ترتینوئین. این ماده که به نام‌های Retin-A و Renova نیز شناخته می‌شود، با بازیابی کلاژن ، پروتئین فیبری که به الاستیسیته پوست شما کمک می‌کند، عمل می‌کند. بهتر است از این کرم برای ترک پوستی اخیر که ظاهر قرمز یا صورتی دارند استفاده کنید. این کرم ممکن است باعث تحریک پوست شود. اگر باردار هستید، نباید از کرم ترتینوئین استفاده کنید.
کرم اسید هیالورونیک. این ممکن است زمانی که به طور مداوم برای ترک پوستی اولیه اعمال شود کمک کند. استفاده از هیالورونیک اسید به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود.
لیزر درمانی با رنگ پالسی. این درمان باعث رشد کلاژن و الاستین می شود. این درمان معمولاً روی ترک پوستی جدیدتر بهترین اثر را دارد. اگر رنگ پوست تیره‌تری داشته باشید، ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شود.
فتوترمولیز کسری این از لیزر برای هدف قرار دادن مناطق کوچکی از پوست شما استفاده می کند. این روش مشابه لیزر درمانی با رنگ پالسی عمل می کند و پتانسیل کمتری برای آسیب پوستی دارد.
میکرودرم ابریژن. این شامل صیقل دادن پوست با کریستال های ریز است تا پوست جدید در زیر ترک پوستی کشسانی ظاهر شود. میکرودرم ابریژن ممکن است در برخی موارد به بهبود ظاهر ترک‌های پوستی پیرتر کمک کند.
لیزر درمانی اگزایمر این امر تولید رنگ پوست (ملانین) را تحریک می کند تا ترک‌های پوستی بیشتر با پوست اطراف مطابقت داشته باشد.
باز هم، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر روش پزشکی یا داروی تجویزی بتواند ترک‌های پوستی را به طور کامل درمان کند.

درمان های حرفه ای نیز می توانند نسبتاً گران باشند.

طبق گزارشی از انجمن جراحان پلاستیک آمریکا ، هزینه متوسط ​​این روش‌ها می‌تواند از حدود 167 دلار برای میکرودرم ابریژن تا بیش از 2000 دلار برای لیزردرمانی متغیر باشد.

چه چیزی باعث ایجاد ترک های پوستی می شود؟

ترک‌های پوستی به دو دلیل اصلی ایجاد می‌شوند:

  • کشش پوست
  • افزایش کورتیزون در سیستم شما

کورتیزون هورمونی است که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می شود . با این حال، داشتن بیش از حد این هورمون می تواند منجر به از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست شود.

استرچ مارک نیز در شرایط خاصی رایج تر می شوند:

بسیاری از افراد در دوران بارداری ترک پوستی را تجربه می کنند زیرا پوست به روش های مختلف کشیده می شود تا جایی برای رشد جنین ایجاد شود. این کشش و کشش مداوم می تواند باعث ایجاد استرچ مارک (استریا) شود.
استرچ مارک گاهی زمانی ظاهر می شوند که به سرعت وزن اضافه یا کم می کنید. نوجوانان همچنین ممکن است پس از یک جهش ناگهانی رشد متوجه ترک پوستی شوند.
کرم‌ها، لوسیون‌ها و قرص‌های کورتیکواستروئیدی می‌توانند با کاهش توانایی پوست شما برای کشش، به ترک‌های پوستی کمک کنند.

چه کسانی در معرض خطر ایجاد استرچ مارک (استریا) هستند؟

ترک پوستی استریا

ترک پوستی استریا

شانس شما برای ایجاد ترک پوستی افزایش می یابد اگر:

  • یک زن هستند
  • سابقه خانوادگی ترک‌های پوستی دارند
  • باردار هستند
  • سندرم مارفان دارند
  • سابقه زایمان بچه های بزرگ یا دوقلو داشته باشید
  • وزن بدن بالاتری دارند
  • کاهش یا افزایش وزن قابل توجهی را تجربه کنید
  • داروهای کورتیکواستروئیدی مصرف کنید

رنگ و ظاهر ترک ها می تواند به رنگ پوست شما بستگی داشته باشد، اما آنهابیشتر قابل توجه است

 

ترک پوستی چگونه تشخیص داده می شوند؟

یک متخصص پوست یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی معمولاً می توانند با نگاه کردن به پوست خود متوجه شوند که آیا ترک پوستی دارید یا خیر.

آنها معمولاً تاریخچه پزشکی شما را نیز بررسی می کنند، زیرا برخی از شرایط سلامتی می توانند در ایجاد ترک سطح پوست نقش داشته باشند. این شامل:

  • سندرم کوشینگ
  • سندرم مارفان
  • سندرم اهلرز-دانلوس
  • بیماری مزمن کبدی
  • بی اشتهایی عصبی

موارد دیگر، مانند آنتودرما و سودوکسانتوما الاستیکوم ، می توانند ضایعاتی را روی پوست شما ایجاد کنند که شبیه به ترک های پوستی به نظر می رسند.

اگر آنها معتقدند که یک بیماری ممکن است باعث ایجاد ترک های پوستی شما شود، ممکن است آزمایش های خون ، ادرار یا تصویربرداری را برای کمک به یافتن علت زمینه ای توصیه کنند.

چه زمانی باید با متخصص پوست مراجعه کرد

ترک‌های پوستی به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند و خود این علائم هیچ دلیلی برای نگرانی ایجاد نمی‌کنند.

گفته می‌شود، از آنجایی که آنها می‌توانند به عنوان نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای رخ دهند، پرسیدن از یک متخصص پوست در مورد ترک‌های پوستی شما ضرری ندارد – به خصوص اگر متوجه علائم غیرعادی دیگری شده باشید، مانند:

  • افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • پوستی که نازک به نظر می رسد، به راحتی کبود می شود، یا پس از آسیب به آرامی بهبود می یابد
  • ضعف عضلانی و خستگی
  • یک حس عمومی ناخوشی

مراجعه به یک متخصص پوست همچنین ممکن است زمانی مفید باشد که ترک پوستی شما را تا حدی آزار می دهد که منجر به ناراحتی عاطفی شود یا باعث شود احساس بی میلی برای برهنه کردن دست ها، پاها، سکم یا سایر قسمت های بدن خود کنید.

در حالی که داشتن استرچ مارک (استریا) هیچ ایرادی ندارد، اما بخواهید از شر آنها خلاص شوید نیز اشکالی ندارد.

اگر با تلاش‌های خود برای به حداقل رساندن ترک پوستی در خانه موفقیت چندانی کسب نکرده‌اید، یک متخصص پوست می‌تواند پشتیبانی و راهنمایی بیشتری در مورد گزینه‌های شما ارائه دهد.

به یاد داشته باشید، درمان دارویی نیز به طور کامل از شر استرچ مارک خلاص نمی شود – اما رویکردهای توصیه شده توسط متخصص پوست به احتمال زیاد نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

چگونه می توانم از ترک پوستی جلوگیری کنم؟

هیدراته ماندن ، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم ممکن است به جلوگیری از ترک های پوستی ناشی از افزایش یا کاهش وزن ناگهانی، حتی در دوران بارداری کمک کند.

دریافت حمایت از یک متخصص تغذیه در هنگام تلاش برای افزایش یا کاهش وزن می تواند به شما کمک کند تا به طور پیوسته و ایمن به وزن ایده آل خود برسید، که همچنین می تواند به کاهش احتمال ایجاد ترک پوستی کمک کند.

گفته می‌شود، ترک‌های پوستی در اغلب خانواده‌ها دیده می‌شوند، و هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از ترک‌های پوستی به طور کامل وجود ندارد، حتی اگر به طور منظم از لوسیون یا کرم استفاده کنید. در پایان، لازم به یادآوری است که آنها طبیعی، رایج هستند و برای سلامتی شما مضر نیستند.