بوتاکس و فیلر پوستی، درمان‌های زیبایی هستند که از طریق تزریق، معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شوند. آنها کم تهاجمی هستند، به این معنی که شامل جراحی نمی شوند. با این حال، شباهت های آنها در اینجا به پایان می رسد.

بر اساس گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) ، درمان‌های بوتاکس و پرکننده‌های پوستی محبوب هستند، به طوری که در سال 2015 بیش از 9 میلیون عمل انجام شده است.

بوتاکس حاوی باکتری های تصفیه شده است که عضلات را منجمد می کند. با انجام این کار، بوتاکس می تواند به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک های ناشی از حالات صورت کمک کند.

فیلرهای پوستی حاوی موادی هستند که نواحی که به دلیل افزایش سن نازک شده اند را پر میکنند. این نازک شدن در گونه ها، لب ها و اطراف دهان شایع است.

مردم باید از هزینه ها و خطرات درمان آگاه باشند و انتظارات واقع بینانه از آنچه می توانند انجام دهند داشته باشند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس ممکن است به اصلاح چین و چروک های پویا، مانند پنجه کلاغی اطراف چشم و خطوط افقی روی پیشانی کمک کند.

بوتاکس ممکن است به اصلاح چین و چروک های پویا، مانند پنجه کلاغی اطراف چشم و خطوط افقی روی پیشانی کمک کند.

بوتاکس شکل خالص شده سم بوتولینوم است که از باکتری ها به دست می آید. اگرچه در مقادیر بیشتر کشنده است، اما مقدار کوچک و تنظیم شده بوتاکس که برای اصلاح چین و چروک ها داده می شود، برای چندین دهه به طور ایمن استفاده شده است.

بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در ماهیچه هایی که در آن تزریق می شود، عمل می کند. هنگامی که این سیگنال های عصبی قطع می شوند، عضله آسیب دیده به طور موقت فلج یا منجمد می شود. بدون حرکت این ماهیچه های انتخاب شده در صورت، برخی از چین و چروک ها ممکن است نرم، کاهش یا حتی از بین بروند.

بوتاکس و سایر درمان های ساخته شده با سم بوتولینوم گاهی اوقات نورومدولاتور یا نوروتوکسین نامیده می شوند.

درمان های ساخته شده با سم بوتولینوم با نام های تجاری Botox Cosmetic، Dysport و Xeomin به فروش می رسد.

بوتاکس چه چیزی را می تواند اصلاح کند؟

بوتاکس فقط روی چین و چروک هایی که در اثر حرکت ماهیچه ای ایجاد می شوند، کار می کند. اینها به عنوان چین و چروک های پویا شناخته می شوند و اغلب به آنها “خطوط بیان” می گویند.

رایج ترین چین و چروک های پویا که بوتاکس می تواند آن ها را درمان کند خطوط روی قسمت بالایی صورت مانند 11 بین ابروها، خطوط افقی روی پیشانی و پنجه کلاغی اطراف چشم است. این خطوط در اثر لبخند زدن، اخم کردن، چشم دوختن و سایر حالات صورت ایجاد می شوند.

بوتاکس روی خطوط ریز و چین و چروک های ناشی از افتادگی یا از بین رفتن چاق شدن صورت اثری نخواهد داشت. اینها به عنوان چین و چروک های ساکن شناخته می شوند. چین و چروک های ساکن شامل خطوطی در گونه ها، گردن و نواحی گردن است.

بوتاکس یک درمان دائمی نیست. درمان های مکرر برای ادامه اثرات کاهش چین و چروک ضروری است. اکثر مردم متوجه می شوند که اثر شل کننده عضلات بوتاکس 3 تا 4 ماه باقی می ماند.

عوارض و ملاحظات بوتاکس

ASPS بوتاکس را بی خطر می داند و 6.7 میلیون روش در سال 2015 انجام شد. از آنجایی که بوتاکس به مرور زمان از بین می رود، بیشتر عوارض جانبی فقط موقتی هستند.

عوارض جانبی احتمالی بوتاکس عبارتند از:

افتادگی پلک یا ابرو در صورت تزریق در نزدیکی چشم
ضعف یا فلج عضلات مجاور
کهیر ، بثورات، یا خارش
درد، خونریزی، کبودی، تورم، بی حسی یا قرمزی
سردرد
دهان خشک
علائم شبیه آنفولانزا
حالت تهوع
مشکل در بلع، صحبت کردن یا تنفس
مشکلات کیسه صفرا
تاری دید یا مشکلات بینایی

این درمان همچنین ممکن است به دلیل وجود آنتی بادی هایی که با سم مبارزه می کنند، کارساز نباشد. این اتفاق می افتد درکمتر از 1 درصد مردم با این حال، کسانی که درمان بوتاکس را تکرار کرده اند.

ASPS به افراد توصیه می کند که ناحیه تزریق را پس از انجام بوتاکس مالش یا ماساژ ندهند. این می تواند سم را به پوست اطراف پخش کند و باعث افتادگی عضلات و مشکلات دیگر شود.

فیلرهای پوستی چیست؟

 

فیلرهای پوستی که گاهی به آن پرکننده‌های بافت نرم نیز گفته می‌شود، موادی هستند که برای تزریق در زیر سطح پوست برای افزایش حجم و پری طراحی شده‌اند.

مواد مورد استفاده در فیلر های پوست عبارتند از:

هیدروکسی لاپاتیت کلسیم ، که یک ترکیب معدنی مانند است که در استخوان ها یافت می شود.
اسید هیالورونیک، که در برخی از مایعات و بافت های بدن یافت می شود که باعث حجیم شدن پوست می شود.
پلی آلکیلیمید، ژل شفاف و سازگار با بدن.
پلی لاکتیک اسید، که پوست را تحریک می کند تا کلاژن بیشتری بسازد .
میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات (PMMA)، یک فیلر نیمه دائمی
هر یک از اینها برای درمان علائم مختلف پیری یا سایر مشکلات زیبایی طراحی شده است.

زمان آنها برای کار و همچنین مدت زمان ماندگاری آنها نیز متفاوت است. برخی از فیلر ها 6 ماه دوام دارند، در حالی که برخی دیگر تا 2 سال یا بیشتر دوام می آورند.

افراد باید نیازها و انتظارات فردی خود را با پزشک خود در میان بگذارند تا تعیین کنند کدام فیلر بهترین انتخاب برای آنها خواهد بود.

فیلرهای پوستی چه چیزی را می توانند اصلاح کنند؟

انواع مختلف فیلر های پوستی برای درمان علائم مختلف پیری طراحی شده اند. بسته به فیلر انتخاب شده، ممکن است:

پر کردن لب های نازک
نواحی کم عمق صورت را تقویت یا پر کنید
کاهش یا از بین بردن سایه یا چین و چروک زیر چشم ناشی از پلک پایین
ظاهر اسکارهای فرورفته را پر کرده یا نرم کنید
چین و چروک های ساکن را به خصوص در قسمت پایین صورت پر کرده یا نرم کنید
چین و چروک های ساکن شامل چین و چروک های اطراف دهان و در امتداد گونه ها می شود. این چین و چروک ها معمولاً در نتیجه از دست دادن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست ایجاد می شوند.

خطرات و ملاحظات فیلر پوست

فیلر های پوستی بی خطر در نظر گرفته می شوند اما عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. یک متخصص مراقبت های بهداشتی دارای مجوز باید تمام مراحل فیلر پوستی را با استفاده از فیلر های مورد تایید FDA که با سرنگ تزریق می شوند، انجام دهد. رایج ترین مشکلات عبارتند از:

بثورات پوستی، خارش، یا جوش های جوش مانند
قرمزی، کبودی، خونریزی یا تورم
ظاهر نامطلوب، مانند عدم تقارن، توده ها، یا اصلاح بیش از حد چین و چروک
آسیب پوستی که باعث زخم، عفونت یا جای زخم می شود
توانایی احساس ماده فیلر در زیر پوست
کوری یا سایر مشکلات بینایی
مرگ سلول های پوست به دلیل از دست دادن جریان خون در ناحیه

 

تفاوت های کلیدی

به طور خلاصه، تفاوت بین بوتاکس و فیلرها عبارتند از:

بوتاکس : ماهیچه ها را منجمد می کند تا چین و چروک های ناشی از حالات صورت را متوقف کند. اینها معمولاً در قسمت بالایی صورت، مانند پیشانی و اطراف چشم یافت می شوند.
فیلرهای پوستی : در این فیلرها از اسید هیالورونیک و مواد مشابه برای پر کردن یا پرکردن نواحی که حجم و صافی خود را از دست داده اند استفاده می کنند. این شامل چین و چروک های اطراف دهان، لب های نازک و گونه هایی است که پری خود را از دست داده اند. همچنین ممکن است برای چین و چروک‌های پیشانی، جای زخم و سایر نواحی که برای داشتن ظاهری صاف‌تر به حجم بیشتری نیاز دارند، استفاده شود.
ماندگاری نتایج بوتاکس 3 تا 4 ماه است. نتایج فیلر پوستی بسته به اینکه از کدام پرکننده استفاده می شود متفاوت است.
از آنجایی که بوتاکس و فیلر ها مواد مختلفی هستند که برای مصارف مختلف طراحی شده اند، گاهی اوقات می توان آنها را در یک درمان ترکیب کرد. به عنوان مثال، ممکن است فردی از بوتاکس برای اصلاح خطوط بین چشم ها و فیلر برای اصلاح خطوط لبخند اطراف دهان استفاده کند.

 

میلیون‌ها عمل بوتاکس و فیلر در سال انجام می‌شود و سابقه خوبی از ایمنی دارند.

یک مطالعه در JAMA درماتولوژی دریافته است که بوتاکس و روش های فیلر زمانی که توسط متخصصین پوست با تجربه انجام شود بسیار ایمن هستند. عوارض جانبی در کمتر از 1 درصد از گیرندگان رخ داد و بیشتر آنها جزئی بودند.

اگرچه بوتاکس و فیلرها کم تهاجمی هستند، اما همچنان خطراتی را به همراه دارند. قبل از انجام این درمان ها، فرد باید از تمام خطرات و مزایای احتمالی آگاه باشد.

بوتاکس و فیلر برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند یا داروهایی مصرف می کنند باید در مورد اینکه آیا بوتاکس یا فیلرها برای آنها بی خطر است صحبت کنند.

مردم همچنین باید در مورد آنچه بوتاکس و فیلرها می توانند به طور واقع بینانه برای ظاهر خود انجام دهند صحبت کنند.

تزریق بوتاکس یا فیلرهای پوستی نزد یک پزشک واجد شرایط مانند یک متخصص پوست، جراح پلاستیک یا جراح زیبایی، کمک می‌کند تا مطمئن شوید که این روش به درستی و ایمن انجام می‌شود.