خواب چقدر برای رشد مو مهم است؟
بدون شک داشتن یک خواب خوب شبانه، از نظر کیفیت خواب برای سلامت کلی بدن و ذهن ما بسیار مهم است. داشتن مقدار مناسب خواب در عملکرد مغز ما نقش مهمی ایفا می کند و به ما در سلامت ذهنی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه سلامت جسمی ما را نیز بهبود می بخشد.

اما، چه اتفاقی می‌افتد وقتی شب‌ها به بدخوابی ادامه می‌دهیم و مدام از کمبود خواب رنج می‌بریم؟ کم خوابی می تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله تشدید زمینه های ژنتیکی مانند ریزش مو شود. مطالعات علمی نشان می دهد که کم خوابی با نازک شدن مو و ریزش مو مرتبط است. به عنوان یک کلینیک زیبایی، با این مقاله، پیامدهای کیفیت خواب بر موهای سالم را بررسی خواهیم کرد و اینکه چگونه کمبود خواب می تواند ریزش موی ارثی را در مردان و زنان که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته اند، تسریع کند.

اما، چه اتفاقی می‌افتد وقتی شب‌ها به بدخوابی ادامه می‌دهیم و مدام از کمبود خواب رنج می‌بریم؟ کم خوابی می تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله تشدید زمینه های ژنتیکی مانند ریزش مو شود. مطالعات علمی نشان می دهد که کم خوابی با نازک شدن مو و ریزش مو مرتبط است. به عنوان یک کلینیک دکتر Serkan Aygın، با این مقاله، پیامدهای کیفیت خواب بر موهای سالم را بررسی خواهیم کرد و اینکه چگونه کمبود خواب می تواند ریزش موی ارثی را در مردان و زنان که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته اند، توسط آلوپسی آندروژنیک تسریع کند.

تاثیر عادات خواب بر ریزش مو

تاثیر عادات خواب بر ریزش مو

ارتباط بین بی خوابی و ریزش مو

در حالی که ارتباط فوری بین شروع آلوپسی و کم خوابی وجود ندارد، ریزش مو یک پدیده شایع و مکرر است که می تواند برای همه افراد اتفاق بیفتد، با تغییر فصل یا در یک دوره استرس زا به خصوص همراه با شب های بی خوابی. کمبود خواب در شبانه روزی بر سیستم داخلی بدن ما تأثیر منفی می گذارد و رشد سالم فولیکول های مو را تغییر می دهد.

بیایید نحوه ارتباط خواب و ریزش مو را با جزئیات تجزیه و تحلیل کنیم.

سطح بالای استرس و ریزش مو

ثابت شده است که سطوح بالای استرس عواقب منفی بر بدن ما دارد و ممکن است منجر به یک دوره ریزش مو یا نازک شدن مو شود.

استرس طولانی مدت بر پوست و عملکرد آن تأثیر می گذارد، در این زمان، بدن در پاسخ به سطح استرس، سطح غیرمعمولی از هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند که می تواند بر رشد فولیکول های مو تأثیر بگذارد. در نتیجه استرس روانی، بیماران ممکن است تلوژن افلوویوم (ریزش موی پراکنده) تجربه کنند

برای درک بهتر تاثیر تلوژن افلوویوم بر بدن ما، بیایید نگاهی به چرخه رشد مو بیاندازیم تا این پدیده را درک کنیم.

به طور کلی، مو دارای سه مرحله مختلف رشد است:

آناژن : مرحله رشد
کاتاژن : مرحله انتقال
تلوژن : فاز استراحت
معمولاً بیش از 90 درصد موها در فاز آناژن هستند، در حالی که فقط 5 درصد در تلوژن هستند. تلوژن افلوویوم فولیکول ها را ناراحت می کند و باعث توقف رشد و ورود مو به فاز تلوژن (مرحله استراحت) می شود. فردی که از تلوژن افلوویوم رنج می برد بیش از 30 درصد فولیکول های خود را در مرحله استراحت خواهد داشت که به دنبال ریزش و نازک شدن موها اتفاق می افتد.

خبر خوب این است که بیمارانی که تحت تأثیر ریزش موی ژنتیکی قرار نگرفته‌اند، در کمتر از شش ماه متوجه خواهند شد که رشد موهای خود از سر گرفته می‌شود. متأسفانه در مورد بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک، تلوژن افلوویوم ریزش طبیعی را تشدید می کند و ریزش موی ژنتیکی را تسریع می بخشد، که حتی پس از رفع مشکل خواب نیز ادامه خواهد داشت.

در کلینیک زیبایی دکتر سحر عماد مستوفی، از بیماران مبتلا به آلوپسی دعوت می کنیم تا قبل از انجام جراحی مو، یک مشاوره آنلاین رزرو کنند تا بهترین توصیه را برای موارد خود دریافت کنند.

تغییر چرخه روز و شب (ساعت شبانه روزی داخلی)

ساعت شبانه روزی داخلی یک فرآیند داخلی است که چرخه خواب ما را تنظیم می کند. در یک مطالعه 2014 نشان داده شد که قطع دایره خواب (چرخه های روز و شب) باعث کند شدن بازسازی بافت سلول های بنیادی می شود. این مطالعه تأثیر قطع خواب بر فولیکول های مو را نشان می دهد که منجر به موهای ناسالم و ضعیف می شود.

تولید ملاتونین (هورمونی که چرخه های روز و شب را تنظیم می کند) نیز تحت تأثیر تغییر ساعت شبانه روزی قرار می گیرد. ملاتونین معمولاً در طول شب تولید می شود و کمبود خواب مناسب غلظت آن را در بدن تغییر می دهد و به طور بالقوه رشد مو را کاهش می دهد.

تاثیر کم خوابی بر بدن ما: آیا کمبود خواب باعث ریزش دائمی مو می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، هنگامی که مشکل خواب خود را حل کردید، ریزش موهای شما متوقف می شود. با این حال، اگر علت اصلی ریزش موی شما ارثی باشد، احتمالاً به عنوان یک بیماری پیشرونده ادامه خواهد داشت. الگوی ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است. در حالی که نازک شدن مو در زنان در اطراف سر ظاهر می شود، مردان به طور کلی از کاهش خط مو یا نازک شدن تاج سر رنج می برند. در این مورد، کاشت مو ممکن است تنها راه حل برای بازگرداندن تراکم مو باشد.

آیا یک خواب خوب مشکل نازک شدن موهای من را حل می کند؟

داشتن یک برنامه خواب خوب مطمئنا باعث می شود که احساس بهتری داشته باشید، اما فراموش نکنیم که کمبود خواب تنها دلیلی نیست که می تواند باعث ریزش مو شود، بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر ریزش مو تأثیر بگذارند، مانند رژیم غذایی بیش از حد پروتئین، عوامل محیطی. سیگار کشیدن، استفاده از قرص های ضد بارداری یا داروهایی که برای کنترل فشار خون استفاده می شود.

نحوه بهبود کیفیت خواب

امروزه، بیشتر مردم زندگی بسیار پرمشغله‌ای دارند، و هر دلیلی که ممکن است دلیل اختلال خواب شما باشد، ممکن است سعی کنید برخی از این روش‌ها را دنبال کنید که سطح استرس را در بدن شما کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند خواب خوبی داشته باشید.

یوگا و تمرینات تنفسی

ثابت شده است که اثرات مفیدی دارد. به همین دلیل، مردم اغلب یوگا را تمرین می کنند تا به دنبال آرامش و تسکین استرس باشند.

آخرین تحقیقات نشان داد که بعد از یوگا، سطح اضطراب و استرس افراد کاهش می یابد.

پرهیز از الکل و سیگار

اثرات منفی تنباکو و مصرف الکل برای سلامتی و موهای ما به طور گسترده ای شناخته شده است، به همین دلیل توصیه می کنیم از مصرف آنها خودداری کنید.

برنامه خواب خود را تنظیم کنید

تلاش برای خوابیدن همیشه در همان زمان، حتی در آخر هفته ها به بدن شما کمک می کند تا استراحت بهتری داشته باشد.

اینها نشانه های ساده ای هستند که می توانند به افراد در مقابله با استرس و مشکلات خواب کمک کنند. با این حال، در صورت شرایط خواب جدی، توصیه می کنیم از متخصص کمک بگیرید.

اگر هنگام شانه کردن یا شستن موهای خود متوجه ریزش موی ناگهانی یا تکه‌ای شدید، لطفاً با کلینیک زیبایی دکتر سحر عماد مستوفی تماس بگیرید.