ویروس کرونا (coronavirus) این روزها در سراسر جهان در حال تاختن است. کشورهای بیشماری از آسیا که زادگاه ویروس کووید-19 بوده تا آفریقا در چنبره این ویروس گرفتار شده اند. کرونا در حقیقتیک خانواده گسترده از ویروس هایی است که منجر به عفونت های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده تا اپیدمی سارس می شوند که در سال 2003 شیوع پیدا کرد.

و حالا کووید-19(COVID-19) جدیدترین عضو این خانواده با سرعت در حال گسترش است. با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع، بسیار حائز اهمیت است که توصیه های بهداشتی لازم را با شما در میانبگذاریم. این مسئله خصوصا در زمان حضور در کلینیک زیبایی یا مطب‌های پزشکی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که در این دوران مجبور شویم به پزشک مراجعه کنیم. پس آشنایی با نکات و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در این دوران خالی از لطف نیست.

علائم کرونا ویروس

در وهله اول گفته می‌شود که ویروس کرونا هیچگونه علائمی ندارد و به راحتی، و از طریق هوا هم انتقال پیدا می‌کند. اما پس از گذشت تقریبا 14 روز با علائمی نمود پیدا کرده و خود را نشان می‌دهد. رایج ترین علائم کووید-19 عبارتند از تب، بدن درد و سرفه های خشک. اما برخی بیماران ممکن است آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد یا حتی اسهال را هم تجربه کنند. این علائم معمولا خفیف بوده و به تدریج شروع می شوند. به علاوه بعضی افراد ممکن است آلوده شوند، اما هیچ علائمی را از خود بروز نداده و احساس بیماری هم نداشته باشند. خوشبختانه در حدود 80 درصد افراد بدون نیاز به درمان های پزشکی خاص بهبود پیدا می کنند. اما برای مراجعه به پزشک یا کلینیک زیبایی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای حضور در کلینیک زیبایی و مطب پزشکی

توجه داشته باشید که رعایت توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای حضور در کلینیک زیبایی و مطب پزشک بسیار حائز اهمیت بوده و نه تنها برای سلامتی خودتان، بلکه برای سلامتی سایر افراد خانواده و جامعه نیز مهم تلفی می‌شود. از جمله این توصیه‌ها عبارتند از؛
* مرتب دست های خود را بشویید از یک شوینده الکلی برای شستشوی دست های خود استفاده کنید در صورت عدم دسترسی از آب و صابون(ترجیحا مایع) استفاده کنید،
چرا دست ها مهم هستند؟ شستشوی دست ها با آب و صابون یا استفاده از شوینده های الکلی ویروس هایی را که ممکن است در دست های شما خانه کرده باشند، از بین می برد.

* فاصله خود را با دیگران رعایت کنید. بین شما و کسی که در حال عطسه یا سرفه است باید حداقل 1 متر فاصله وجود داشته باشد.
چرا اینکار مهم است؟ وقتی فردی عطسه یا سرفه می کند، از این راه ذرات مایعی را از بینییا دهان خود به بیرون پخش می کند؛ ذراتی که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر فاصله درست را با فرد رعایت نکرده باشید، این ذرات از راه تنفس وارد بدن شما می شوند که می توانند ویرس کووید-19 را هم با خود داشته باشند.
* از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خود خودداری کنید. همانطور که می دانید دست ها با بسیاری از سطوح تماس داشته و می توانند حاوی ویروس باشند. در صورت آلوده شدن دست های ما می توانند ویروس را به چشم ها، بینییا دهان ما منتقل کنند. از این اجزای بدن نیز ویروس به داخل بدن راه پیدا کرده و باعث بیماری می شود.
* بهداشت تنفسی خود را رعایت کنید. در حقیقت باید اطمینان حاصل کنید که هم خود شما هم افراد دور و برتان از این اصول بهداشتی پیروی می کنند. اما این اصول به چه معناست؟ در هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی و در صورت عدم دسترسی با آرنج تان بپوشانید. سپس بلافاصله دستمال را در یک سطل زباله دربسته بیندازید.
چرا باید این کار را بکنیم؟ ذرات ویروس را پراکنده می کنند. با رعایت بهداشت تنفسی شما اطرافیان خود را از ویروس هایی مثل آنفلونزا، سرماخوردگی و مهم تر از همه کووید-19 محافظت می کنید.
* اگر تب، سرفه یا دشواری در تنفس داشتید؛ بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در صورتی که احساس بیماری دارید، در خانه بمانید. اگر هم تب، سرفه یا مشکل در تنفس در خود مشاهده کردید، فورا به دنبال خدمات پزشکی مراکز درمانی شهر خود باشید.
چرا؟ این مراکز درمانی محلی به تازه ترین اطلاعات دسترسی دارند. در صورت بروز مشکلی آنها می توانند شما را راهنمایی کرده و مانع انتشار ویروس و دیگر عفونت ها شوند.