منافذ باز پوست

منافذ پوست راه ارتباطی غدد چربی موجود در پوست با سطح آن محسوب میشود که وجود آنها برای پوست الزامی است .در واقع ماده ترشحه از غدد سباسه از طریق این منافذ به سطح پوست آمده و باعث تبادل حرارتی و مرطوب شدن سطح پوست می شود .همچنین این ماده پوسته های موجود در سطح پوست ،دود وآلودگی های سطحی پوست را در خود حل میکند .پس در واقع مشکل وجود این منافذ نیست بلکه مشکل زمانی آغاز می شود که این منافذ از حد عادی بزرگتر باشند .

علل اصلی بزرگ بودن منافذ پوست

عوامل وراثتی :
بعضی افراد بطور ژنتیکی منافذ بزرگتری دارند و معمولا در سن بلوغ که ترشح سموم زیاد می شود این مشکل بروز میکند .حتی در مواردی با وجود اینکه فرد پوستی خشک دارد،منافذ بطور ژنتیکی بزرگتر است .

استفاده از مواد آرایشی و کرمهای چرب :
در این مورد چون برخی کرمها و مواد آرایشی منافذ پوست را می بندند ، مواد مترشحه برای اینکه بتوانند از سطح پوست خارج شود منفذ را گشادتر کند .هرچقدر مواد آرایشی به مدت طولانی تری روی پوست بماند احتمال بازتر و عمیق شدن منافذ بیشتر می شود.

منافذ باز پوست

منافذ باز پوست

روشهای پیشگیری و درمان منافذ باز پوست

شستشوی روزانه پوست :
برای پاک کردن سبوم و آلودگیها ، شستشوی روزانه 3-2مرتبه سطح پوست توصیه می شود.در مورد پوستهای چرب بهتراست تعداد دفعات شستشو بیشتر باشد.شستشو باید با صابون یا شوینده های غیر صابونی انجام گیرد.

لوازم آرایشی :
استفاده از کرم پودر ، کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب های غیر چرب بهتراست .البته باید بعد از چند ساعت آن را نیز پاک کرد .هیچگاه مواد آرایشی را برای ساعتهای متوالی روی پوست نگه ندارید و شب پیش از خواب حتما صورت خود را بشویید . استفاده از یک کرم مرطوب کننده غیر چرب قبل از مصرف کرم پودر توصیه می شود.بهره گیری از کرم پودرهایی فاقد چربی نیز پیشنهاد میشود.

کرمهای حاوی اسید میوه :
مصرف شبانه این کرمها برای چند ماه تا حدودی در کوچک کردن منافذ موثر است .

میکرودرم ابریژن :
اگر با دفعات زیاد (10-6 جلسه) این روش لایه برداری انجام شود ، تا اندازه ای موجب کوچک شدن منافذ میشود .

لیزردرمانی :
انجام لیزر از نوع لیزر فراکشنال ( fractional co2 ) در چندین مرحله باعث کوچک شدن منافذ پوست خواهد شد .

آر اف فرکشنال :
انجام آراف فراکشنال و بهره گیری از امواج رادیوفرکوئنسی در چندین مرحله موجب کوچک شدن منافذ میشود و از سایر روش ها ماندگاری بیشتری داشته و عوارض احتمالی لیزر ها را نیز ندارد.

 

منبع: کلینیک زیبایی دکتر سحر عمادمستوفی