روش های جوانسازی پوست

یکی از مهم‌ترین عوارض پیری و افزایش سن تغییرات ظاهری پوست از جمله چین و چروک است که به دلیل از بین رفتن خاصیت کشسانی و چربی زیر پوست اتفاق می‌افتد و برای بسیاری از افراد اصلا خوشایند نیست، به همین علت به دنبال روش های جوانسازی پوست هستند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی به ویژه در زمینه پزشکی به راحتی می‌توان اثرات افزایش سن را کاهش داد و جوانی صورت را دوباره برگرداند. در ادامه این محتوا قصد داریم در ارتباط با کلاژن، جوانسازی پوست صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

روش های جوانسازی پوست

روش های جوانسازی پوست

بیشترین میزان پروتئین بدن ما را کلاژن تشکیل داده است که از پیوند آمینواسیدها به وجود آمده است. این ماده جز رشته‌های بلند پروتئینی می‌باشد، که موجب استحکام و کشسانی پوست می‌شود. علاوه بر این کلاژن به ترمیم و مرطوب نگه داشتن پوست نیز بسیار کمک می‌کند. 

عوامل کاهش‌دهنده میزان کلاژن بدن

مهم‌ترین دلیل کاهش کلاژن در بدن افزایش سن و پیری است که سبب خشک شدن پوست، از دست رفتن خاصیت کشانی پوست و همچنین ایجاد چین و چروک می‌شود. عوامل دیگر نیز وجود دارند که باعث کاهش میزان کلاژن بدن خواهند شد، این موارد عبارتند از:

  • استرس و فشار عصبی که باعث از دست رفتن سلامت پوست و به وجود آمدن خطوط عمیق به خصوص در ناحیه صورت می‌شوند.
  • عدم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و عینک در مدت طولانی 
  • عدم شستشو و پاک کردن آرایش صورت به ویژه در هنگام شب
  • کمبود ویتامین‌های مفید و ضروری و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها
  • عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات تازه
  • مصرف دخانیات و الکل

روش‌های افزایش کلاژن، جوانسازی پوست

روش‌های درمانی متعددی وجود دارد که باعث افزایش کلاژن، جوانسازی پوست می‌شوند و جز موثرترین و کارآمدترین راه‌های جلوگیری از پیری هستند که به دلیل غیر تهاجمی بودن و نداشتن عوارض جانبی طرفداران زیادی نیز دارند. این روش‌ها عبارتند از:

تزریق کلاژن‌های پوستی

این روش با تزریق ماده‌ای به عنوان جایگزین کلاژن طبیعی پوست موجب صاف و انعطاف‌پذیری آن می‌شود و بافتی جوان را جایگزین پوست آسیب دیده می‌کند.

فیلرهای پرطرفدار امروزی حاوی هیالورونیک اسید می‌باشند که این ماده طبیعی نه تنها موجب تقویت، مقاومت و استحکام پوست می‌شود بلکه آب‌رسانی و رطوبت پوست را نیز به خوبی انجام می‌دهد. تزریق کلاژن و دیگر فیلرها به صورت، اصولا در نواحی خط خنده، پیشانی، فاصله‌ی بین دو ابرو، دور چشم و چانه انجام می‌گیرد.

اثرگذاری سریع، نداشتن عوارض جانبی و بهبود بافت پوست از مزایای این روش زیبایی پوست است. البته تعداد دفعات تزریق به نوع پوست فرد و عمق چروک‌ها بستگی دارد.

لیزر

از لیزر برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌کنند. لیزر باعث تحریک افزایش کلاژن، جوانسازی پوست می‌شود. در واقع اشعه لیزر کلاژن‌های آسیب دیده را از بین می‌برد در نتیجه سلول‌های پوست شروع به تولید و ساخت کلاژن‌های جدید می‌کنند. 

RF‌ فرکشنال

RF  یکی از انواع لیزر درمانی است که با انتقال انرژی به وسیله سوزن‌های بسیار ریز و کوچک به لایه دوم پوست، سبب ترمیم، بهبود و تولید کلاژن می‌شود.

هایفوتراپی

یکی از جدیدترین راه‌ های جوانسازی و رفع چین و چروک امواج اولتراسوند یا همان هایفوتراپی می‌باشد که بدون جراحی حتی موجب لیفتینگ پوست نیز می‌گردد. هایفوتراپی برای افراد 30 تا 75 سال که از شل شدگی و مشکلات پوستی رنج می‌برند و قصد دارند روند پیری پوست‌شان را به تاخیر بیندازند، گزینه بسیار مناسبی است.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ برای درمان خطوط ظریف و ریز صورت، جای جوش و اسکار مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث افزایش کلاژن‌سازی و زیبایی پوست صورت می‌شود.

نور LED قرمز

یکی از درمان‌های کلینیکی برای تولید کلاژن، ال ای دی تراپی می‌باشد. این روش جز زیر شاخه نوردرمانی است و تاریخچه‌ جالب و قابل توجهی دارد. در دهه‌ی 90 میلادی دانشمندان ناسا متوجه شدند که گیاهان زیر طیف‌های نوری ویژه و خاصی رشد بیشتر و بهتری دارند. آن‌ها با بررسی این پدیده و انجام آزمایشات و تحقیقات تکمیلی دریافتند که اثر طول موج‌های مختلف نور بر سرعت ترمیم زخم‌های پوستی موثر می‌باشد.

کلام آخر

در این محتوا سعی کردیم روش‌های افزایش تولید کلاژن، جوانسازی پوست را بیان کنیم. همان طور که می‌دانید بهترین روش درمانی برای افراد مختلف متفاوت بوده و فقط پزشک متخصص می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری این موضوع کمک نماید.