تزریق ژل یا فیلر

تزریق ژل یا اسید هیالورنیک می تواند به عنوان یک پر کننده پوستی در بهبود قوام پوست و درمان فرورفتگی های پوستی ناشی از زخم، اسکار یا خطوط عمیق به کار رود.
از تزریق ژل برای حجیم کردن لب، گونه و چانه استفاده می شود

  • خطوط صورت که با اسید هیالورنیک قابل تصحیح هستند عبارتند از:
  • خط اخم بین ابروها (Glabellar Lines)
  • خطوط عمودی دور دهان معمولا در افراد سیگاری(Perioral Lines)
  • خطوط گوشه دهان(Marionette Lines)
  • خطوط پیشانی
  • زخم های پوستی
  • چروکهای کنار جشم(periorbital Lines)
  • خطی که از کنار بینی به گوشه دهان متصل می شود(Nasolabial Furrows)
  • فرورفتگی چانه و گونه ها
  • واضح و حجیم کردن لب ها
  • اسکار و آکنه
  • بعضی از زخم های صورت
تزریق ژل و فیلر

تزریق ژل و فیلر

تزریق ژل اسیدهیالورونیک:

پوست جوان و سالم حاوی میزان زیادی از مادۀ مرطوب و طبیعی به نام هیالورونیک اسید است. با گذشت زمان نور خورشید و سایر عوامل می توانند میزان این ماده در پوست را کاهش دهند.
ساختار طبیعی مولکول هیالورونیک اسید بسیار شبیه اسفنج است. وظیفۀ اصلی آن جذب کردن آب است که باعث افزایش حجم پوست می شود. به این ترتیب می توان هیالورونیک اسید را به عنوان مرطوب کنندۀ داخلی پوست در نظر گرفت.با افزایش سن از میزان هیالورونیک اسید پوست کاسته می شود و چین و چروک ها ظاهر می شوند .

با استفاده از فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید می توان این ماده را مجدداً به پوست برگرداند.

لازم به توضیح است که ژل یا فیلرهای که امروزه استفاده میشوند همگی از جنس هیالورونیک اسید بوده و با گذشت زمان جذب میشوند و عوارض ژل های قدیمی که دائمی بوده و از مواد مصنوعی تهیه شده و بعد از مدتی از جای خود حرکت کرده و یا گوله گوله میشدند را ندارند.
خط خنده خطی است که از کنار پرۀ بینی به گوشۀ دهان می رسد. بیشتر افرادی که برای تزریق ژل مراجعه می کنند مایلند خط خندۀ آنها کم عمق تر شود.

گونه گذاری و برجسته کردن لب ها با تزریق ژل و فیلر

چین دیگری که برای اصلاح آن می توان از ژل کمک گرفت خطی است که از گوشه دهان به سمت پایین کشیده می شود. این خطوط گاهی باعث می شوند پوست افتاده و شل به نظر برسد.با گذشت زمان و بدلیل انقباضات مکرر عضلۀ لب، در اطراف لبها خطوطی عمودی ظاهرمی شوند. با این وجود عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض نور خوشید ، سیگار کشیدن و استرس نیز در پیدایش این خطوط موثرند.
یکی دیگر از موارد کاربردی فیلرها و تزریق ژل، گونه گذاری و برجسته کردن لب ها ست. لب و گونه ها نقش بسیار زیادی در زیبایی چهره دارند و امروزه افراد میتوانند با آسودگی خاطر از فیلرها جهت برجسته کردن گونه یا به اصطلاح کاشت گونه و زیبایی لب ها استفاده کنند.
تزریق ژل اقدامی سرپایی است که با بی حسی موضعی در کلینیک قابل انجام است .تا 24 ساعت بعد از تزریق لازم است بیمار از فعالیت های فیزیکی شدید اجتناب نموده و در معرض حرارت یا نور شدید خورشید قرار نگیرد.بعد از تزریق در مواردی ممکن است مختصری درد، قرمزی و تورم ظاهر شود که جای نگرانی ندارد و برطرف خواهد شد. کمپرس سرد به کاهش تورم ناحیه تزریق شده کمک خواهد کرد.
با توجه به اینکه ژلهای جدید از کیفیت بالایی برخوردارند و توانسته اند از مراکز نظارتی مربوطه مثل اداره نظارت بر توزیع غذا و داروی امریکا مجوز مصرف دریافت کنند معمولاً تزریق این ژلها با عارضۀ مهمی همراه نیست.

 

 عوارض جانبی تزریق ژل یا فیلر

درمان با ژل اسید هیالورونیک عموما خوب تحمل می شود و عارضه خاصی ندارد.
درد در هنگام تزریق با استفاده از بی حسی موضعی به حداقل می رسد. پس از درمان ممکن است موضع درمان متورم، قرمز و دردناک باشد که معمولا طی چند روز بهبود می یابد. آلرژی نسبت به اسید هیالورنیک بسیار نادر است.
محل تزریق ممکن است کمی کبود، قرمز یا متورم باشد که معمولا طی چند روز رفع خواهد شد.

ملاحظات پزشکی تزریق ژل یا فیلر

اثر تزریق ژل هیالورنیک اسید بلافاصله بعد از تزریق شروع می شود و تا یک هفته بعد کامل می شود، مزیت دیگر این روش برگشت سریع به سر کار است.
ژل اسیدهیالورنیک پس از تزریق به تدریج تجزیه و جذب بدن خواهد شد. در بیشتر موارد، مدت دوام ژل بین شش تا هیجده ماه می باشد و در صورت نیاز باید درمان تکرار شود.
ژل اسیدهیالورنیک منع تزریق ندارد و تمامی افراد می توانند در صورت لزوم تزریق داشته باشند و آلرژی به آن بسیار نادر است.

 

 مراقبت تزریق ژل یا فیلر

بعد از تزریق ژل مراقبت خاصی نیاز نیست و استراحتی هم لازم ندارد و فرد بلافاصله به زندگی روزمره بر می گردد.

امروزه سه نوع مختلف پرکننده‌های پوستی برای سفت کردن پوست صورت افراد متقاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این پرکننده‌ها موقت و نیمه ماندگار می‌باشند.

پرکننده‌ها و ژل‌های مبتنی بر اسید هیالورونیک نتایج موقتی دارند، در حالی که تزریق فیلر در صورت با سایر پرکننده‌ها می‌تواند نتایج طولانی‌تری به همراه داشته باشند.

انواع ژل و فیلرهای (پرکننده‌ ها)  پوستی

کلاژن

کلاژن یک ماده طبیعی حاوی پروتئین است که نیرومندی و ساختار پوست را تقویت می‌کند. کلاژن اولین پر کننده‌ای بود که به بازار عرضه شد، اما معرفی هیالورونیک اسید باعث کاهش محبوبیت این ژل پر کننده شد.

اسید هیالورونیک

مانند کلاژن، اسید هیالورونیک نیز یک ماده طبیعی است که می‌تواند برای پر کردن و حجم دهی به بافت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

ﻫﯿﺪﺭﻭﮐﺴﯽ ﺁﭘﺎﺗﯿﺖ کلسیم

این پر کننده سنگین‌تر و متراکم‌تر از اسید هیالورونیک است و در لایه‌های عمیق‌تر زیر پوست تزریق می‌شود. به علت وجود این ماده در استخوان‌ها، تزریق هیدروکسی آپاتیت کلسیم معمولاً واکنش سیستم ایمنی یا عکس‌العمل آلرژیک به همراه ندارد.